Rapport om luftfartsulykke ved Kjeller flyplass 28. september 1975 med Piper Super Cub PA-18-90, LN-RTG

Luftfart rapport 1977/08

Den 28. september 1975 skulle to fly, en Cessna 172, LN-BDX, og en Piper PA-18-90, LN-RTG, fly fra Thomlevold ved Dokka til Kjeller flyplass. Rundt kl. 1400 landet LN-BDX uten problemer. LN-RTG havarerte under landing ca. kl. 1415 og begge om bord omkom.

LN-RTG skulle den 28. september 1975 flys til Kjeller flyplass for å undergå vedlikehold. Planen var var LN-BDX skulle være med for å frakte alle som var med på flygningen tilbake til Dokka.

Det var lettskyet vær på Kjeller, og det var mye vind som blåste på tvers av rullebanen. Flygeren i LN-RTG ringte til Kjeller flyplass for å få oversikt over været. I en telefonsamtale med personell ved Kjeller flyplass ca. kl. 1300 ble det avtalt at flygeren skulle ringe igjen kl. 1500 siden det var antatt at vinden da skulle løye. Det må her ha oppstått en misforståelse, for ca. kl. 1400 kom begge flyene inn over Kjeller. 

Det var fremdeles sterk og varierende vind som svingte mellom 210° og 250°. Vindkastene har anslagsvis vært opp til 30-40 kt i tidsrommet havariet inntraff.

LN-RTG foretok en trepunktslanding med rettlinjet utrulling langs rullebanen. Etter at farten hadde blitt betydelig redusert hevet flyets venstre vinge seg med 30° og flygeren økte umiddelbart motorkraften. Flyet skar ut til høyre og lettet meget raskt og kom seg i luften. Etter en kort flytur kolliderte LN-RTG med et ledningsspenn, havarerte og begynte å brenne.

Undersøkelsen har kommet frem til at vindforholdene rundt landingstidspunktet var svært utfordrende. Flyet skulle normalt sett ha vunnet mer høyde enn det det tilsynelatende gjorde. Grunnen til at flyet ikke vant tilstrekkelig høyde for å passere luftfartshindringene var mest sannsynlig et usedvanlig kraftig vindkast bakfra som hold lufthastigheten nede. 

Utgitt 31.10.1977

Fakta

Sted Kjeller flyplass
Hendelsesdato 28.09.1975
ICAO flyplassindikator ENKJ
Luftfartøy Piper Cub-serie
Operatør Privat
Reg. merke LN-RTG
Flygeforhold VMC
Fylke Akershus
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Privat
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Single-engine
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart