Rapport om alvorlig luftfartshendele nær Seida VOR i flygenivå (FL) 210, 8. november 2001 med Beech Super King Air B200, LN-MOE
Luftfart rapport 2003/30
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/28T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet forsikrer seg om at vinduer fra angjeldende produksjonsserie fra PPG Industries, Inc ikke er montert på norskregistrerte luftfartøy eller finnes på reservedelslagre i Norge.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/27T
HSLB tilrår at selskapet tilrådes å vurdere om brannslukkingsapparatet i cockpit kan festes på en måte som gjør det lettere for besetningen å frigjøre det til bruk i mørke og under kritiske omstendigheter.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/26T
HSLB tilrår selskapet om å forsikrer seg om at festingen av brannslukkingsapparatet i cockpit på selskapets Beechcraft Super King Air 200 er standardisert.
Fakta
| Sted | Nær Seida VOR |
| Hendelsesdato | 08.11.2001 |
| Luftfartøy | Beech Super King Air 200 |
| Reg. merke | LN-MOE |
| Flygeforhold | VMC |
| Fylke | Finnmark |
| Hendelsestype | Alvorlig luftfartshendelse |
| Type flyging | SAR/ambulanse |
| Kategori luftfart | Middels, fly (5 700 - 10 000kg) |
| Flykategori | Turboprop/turboshaft, Landfly, Multi-engine |
| FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |