Statens havarikommisjon for transport har sammen med The Bahamas Marine Authority gjennomført en sikkerhetsundersøkelse etter grunnstøtingen av Crete Cement ved Aspond i Oslofjorden 19. november 2008. Det blir fremmet fem sikkerhetstilrådinger i rapporten.
Cyprus Cement er et søsterskip av Crete Cement, og har et tilsvarende mannhull gjennom maskinromsskottet for å komme til deler av ballast- og lensesystemet.
SHT tilrår rederiet å gjennomføre kompenserende tiltak for Cyprus Cement, og eventuelle andre fartøyer konstruert på samme måten.
Crete Cement er konstruert på en slik måte at man må gå gjennom maskinromsskottet for å komme til deler av ballast- og lensesystemet. Dette øker risikoen for at fartøyets vanntette integritet ikke er tilfredsstillende hvis mannlokket ikke er korrekt montert og festet.
SHT tilrår Bureau Veritas å ta slike operasjonelle problemstillinger i betraktning når man vurderer konstruksjonstegninger av vanntette skott med gjennomganger som er forutsatt å være stengt når fartøyet er i sjøen.
Crete Cement hadde et elektronisk kartsystem som ikke viste situasjonen i farvannet slik den var på havaritidspunktet. Grunnen til det var at kartrettelsene som omhandlet bygging av nye navigasjonsmerker i området hadde blitt sendt ut som ”T”- og ”P”-rettelser. Disse rettelsene sendes ikke ut til elektroniske kart av Statens kartverk Sjø. Det finnes ingen internasjonale regler for presentasjon av slike rettelser.
SHT tilrår Statens kartverk Sjø å arbeide for at IHO etablerer slike regler.
Losen hadde hatt en belastende arbeidsperiode den siste uken før grunnstøtingen selv om arbeidsbelastningen lå innenfor det tillatte.SHT ser det som overveiende sannsynlig at søvnighet medvirket til denne ulykken og tilrår derfor Kystverket å evaluere losenes arbeidsordning, og eventuelt iverksette nødvendige tiltak.
Under seilasen i nordre del av Drøbaksundet gjennomførte Crete Cement ikke en kursforandring som planlagt. Dette ble oppdaget først da det var for sent. Vakthavende styrmanns oppmerksomhet var ikke rettet mot navigasjonen, og skipets brobesetning var ikke styrket i det trange farvannet.
SHT tilrår rederiet, Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS, å gjennomføre tiltak for å sikre at det til en hver tid er ressurser til stede på bro slik at fartøyet kan navigeres trygt av skipets besetning, og at losens navigasjon kan overvåkes.
Sted | Aspond i Oslofjorden |
Hendelsesdato | 19.11.2008 |
Ulykkeskategori | Grunnstøting |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 9037161 |
Fartøyets navn | Crete Cement |
Type hendelse | Grunnstøting |
Type fartøy | 3 - Bulkskip |
Register | Annet flagg |