I mai 2024 omkom to 16-åringer på lett motorsykkel på fylkesvei 115 i Aurskog-Høland og fylkesvei 115 i Indre Østfold. Som følge av dette har Havarikommisjonen iverksatt en temaundersøkelse av ulykker med ungdom på lett motorsykkel.
Ulykkene i mai 2024 vil bli inkludert i undersøkelsen, samt eventuelt andre lignende ulykker med lett motorsykkel fremover og tilbake i tid.
Temaundersøkelsen vil klarlegge hendelsesforløp i ulykkene, identifisere sikkerhetsproblemer og kartlegge medvirkende årsaksfaktorer. Basert på dette vil Havarikommisjonen utrede områder for forbedring av sikkerheten.
Lette motorsykler fra fire fatale ulykker i 2024. Foto: SHK
Temaundersøkelsen er fremdeles pågående. Det gjenstår arbeid med analyse av innhentet faktainformasjon og utarbeiding av konklusjoner og sikkerhetstilrådinger før rapporten kan sendes på eksternt gjennomsyn og publiseres.
Temaundersøkelsen inkluderer de fire dødsulykkene med ungdom på lett motorsykkel som skjedde i 2024. SHK har kartlagt hendelsesforløp og omstendigheter til ulykkene, samt undersøkt tekniske forhold, veiforhold, kjøreatferd og overlevelsesaspekter relatert til hver ulykke.
SHK har, med bistand fra motorsykkelimportører, gjennomført tekniske undersøkelser av motorsyklene som var involvert i ulykkene. SHKs foreløpige analyser av funnene viser at tekniske feil og mangler har vært medvirkende til flere av de fatale ulykkene med ungdom på lett MC i 2024.
De tekniske manglene omfatter:
feil lufttrykk i dekk
ikke tilstrekkelig mønsterdybde på dekk
slakk, slitasje og manglende smøring av kjede og drev
slakk i hjullager og styrelager
feilmontering av hjul
nedsatt dempefunksjon og lekkasje fra støtdemper
SHK har informert Statens vegvesen, som kontrollmyndighet og fagorgan, om dette. Dermed kan Statens vegvesen, før SHKs temaundersøkelse er avsluttet og i oppstarten til en ny MC-sesong, ha oppmerksomhet på dette og om mulig iverksette nødvendige tiltak i påvente av undersøkelsens endelige resultater.
Videre oppfordrer SHK førere av motorsykler, foresatte, trafikklærere og andre til å sjekke og foreta nødvendig korreksjon og vedlikehold av motorsyklenes tekniske tilstand før sesongstart.
En annen viktig lærdom som kan trekkes fra ulykkene er viktigheten av avpassing av fart etter trafikkmiljø og å ha gode nok sikkerhetsmarginer til å oppdage farer og reagere i tide til å unngå en ulykke.
Ikke tilstrekkelig mønsterdybde på dekk. Foto: SHK
Slitt og dårlig vedlikeholdt kjede. Foto: SHK
Per oktober 2024 inkluderer temaundersøkelsen følgende fire fatale ulykker med ungdom på lett motorsykkel:
- Ulykken på fylkesvei 115 på Skjønhaug i Indre Østfold, 4. mai 2024.
- Ulykken på fylkesvei 115 på Løken i Aurskog-Høland, 8. mai 2024.
- Ulykken på E10 ved Kongsvika i Tjeldsund, 22. juni 2024.
- Ulykken på fylkesvei 3092 på Nøtterøy i Færder, 18. september 2024.
Temaundersøkelsen går i dybden på tekniske forhold, veiforhold, kjøreatferd og overlevelsesaspekter relatert til hver ulykke.
I tillegg har Havarikommisjonen foretatt utvalgte undersøkelser i forbindelse med andre alvorlige ulykker med ungdom på lett motorsykkel.
Ulykkesstedet på fylkesvei 115 i Løken. Foto: SHK
Sist oppdatert 29.04.2025
Sted | Norge |
Hendelsesdato | 31.05.2024 |
Ulykkestype | Temaundersøkelse |
Kjøretøy/trafikant | MC lett |
Type transport | Privat transport |
Ulykkeskategori | Annen ulykke |