Havarikmmisjonen tilrår at det ved utgivelse/oppdatering av sirkulærer vurderes å samle all gjeldende informasjon i sist utgitte sirkulære.
Havarikommisjonen tilrår at Statens jernbanetilsyn vurderer en klargjøring av Togfremføringsforskriften, kapitel IV, personale i tog (JD 342) pkt 5.6 og kapitel III trafikkstyring (JD 341) pkt 9.8 ”Togekspeditørens nærvær på plattform eller ved togvei”.
Havarikommisjonen tilrår at Jernbaneverket forserer utbyggingen av driftsform til Fjernstyring, Linjeblokk og ATC på de banestrekninger som ikke har dette slik at man så raskt som mulig får en forutsigbar og enhetlig fremføringsform for hele Østlandsområdet.
Havarikommisjonen tilrår Statens jernbanetilsyn å vurdere behov for å forskriftsfeste krav om treningsprogram for personale i sikkerhetstjeneste som vektlegger samhandlingsprosedyrer og sikkerhetsinformasjon/-komunikasjon mellom de ulike aktørene som er involvert i operasjonene.
Havarikommisjonen tilrår Jernbaneverket å vurdere installasjon av uavhengig innretning som kan absorbere eventuelle feil, uteglemmelse eller misforståelse i gjennomføringen av avgangsprosedyren for å sikre at tog uten gyldig klarering ikke kan settes i bevegelse og komme ut i annen togvei.
Sted | Spikkestadlinjen, Heggedal stasjon |
Hendelsesdato | 18.10.2002 |
Tog No. | 1129 |
Driftsform | Strekning uten linjeblokk |
Stillverksanleggstype | Enkelt innkjørssignal |
Type transport | Persontog |
Type hendelse | Sammenstøt |
Materiell kategori | Motorvognsett |
Operatør | NSB AS |
Banestrekning | Drammenbanen |