Bane

Hva gjør vi?

Baneavdelingen i Statens havarikommisjon undersøker alvorlige jernbanehendelser og jernbaneulykker med jernbane, trikk, bybane og T-bane. Fra 1. januar 2024 utvides mandatet til også å dekke alvorlige hendelser og ulykker med taubane og fornøyelsesinnretninger.​
Vi dekker hele Norge og har en døgnbemannet beredskapsvaktordning der vi mottar mer enn 300 telefonvarsler pr år.

Formålet med en uavhengig undersøkelsesmyndighet er å klarlegge hendelsesforløpet til en ulykke, peke på årsaksforholdene og komme med råd som forbedrer jernbanesikkerheten. Målet er å formidle kunnskap og læring, som bidrar til å forebygge nye ulykker eller alvorlige jernbanehendelser. Alle våre undersøkelsesrapporter er offentlige, og publiseres fortløpende på våre nettsider.

Hvorfor har vi en uavhengig undersøkelsesmyndighet?

Som en følge av den svært alvorlige jernbaneulykken på Åsta 4. januar 2000, ble det forslått å opprette en fast undersøkelseskommisjon for jernbaneulykker. Mandatet til den eksisterende Havarikommisjonen for sivil luftfart på Kjeller ble derfor utvidet, og i 2002 ble jernbaneavdelingen formelt etablert. I årene som fulgte ble mandatet utvidet ytterligere med områdene veitrafikk, sjøfart og forsvaret, slik at SHK nå er en multimodal undersøkelsesmyndighet. Havarikommisjonen er en faglig uavhengig etat, men er administrativt underlagt Samferdselsdepartementet.

For å forstå og lære fra en ulykke er det viktig at en undersøkelse foregår med stor grad av åpenhet og tillit mellom undersøkelsesmyndigheten og de involverte. Av den grunn har Havarikommisjonen en utvidet taushetsplikt om det vi får kjennskap til gjennom undersøkelsen.

SHK skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar. Undersøkelsen skal foregå uavhengig av annen etterforskning eller undersøkelse som helt eller delvis har slikt formål. Havarikommisjonens undersøkelsesrapporter skal ikke benyttes til annet enn forebyggende sikkerhetsarbeid.

Lov- og forskriftsverk

I Norge er undersøkelser av jernbaneulykker regulert gjennom lov 3. juni 2005 nr. 34 om varsling, rapportering og undersøkelse av jernbaneulykker og jernbanehendelser m.m. (jernbaneundersøkelsesloven) og forskrift 31. mars 2006 nr. 378 om offentlige undersøkelser av jernbaneulykker og alvorlige jernbanehendelser m.m. (jernbaneundersøkelsesforskriften).

Om undersøkelsesprosessen

Ved oppstart av en undersøkelse varsles berørte parter via brev og SHK sin nettside. Havarikommisjonen avgjør selv omfanget av undersøkelsen og hvordan den skal gjennomføres. Før rapporten ferdigstilles sendes et utkast til berørte parter, slik at disse kan bli kjent med rapportens innhold og komme med innspill. I noen tilfeller kan dette medføre ytterligere undersøkelser for å fjerne uklarheter, eller for å verifisere nye elementer som er gjort kjent for Havarikommisjonen. Havarikommisjonen beslutter hvilke innspill som skal tas med i den endelige rapporten.

Undersøkelsesrapporten er utformet jf. jernbaneundersøkelsesforskriften § 12. 

Endelig undersøkelsesrapport oversendes Samferdselsdepartementet, som treffer nødvendige tiltak for å sikre at det tas behørig hensyn til sikkerhetstilrådingene, jf. jernbaneundersøkelsesforskriften § 16.

Arbeidet i baneavdelingen ledes av avdelingsdirektør Ida H. Grøndahl.

Vurderinger og rapporter

Varsling
Varslingstelefon bane (24 t):
63 89 63 30
Avdelingsdirektør