Taubane
Hva gjør vi?
Baneavdelingen i Statens havarikommisjon undersøker fra 01.01.2024 alvorlige taubanehendelser og taubaneulykker. Dette kommer i tillegg til avdelingens ansvar som undersøkelsesmyndighet innen jernbane, trikk, bybane og T-bane.
Vi dekker hele Norge og har en døgnbemannet beredskapsvaktordning der vi mottar mer enn 300 telefonvarsler pr år.
Formålet med en uavhengig undersøkelsesmyndighet er å klarlegge hendelsesforløpet til en ulykke, peke på årsaksforholdene og komme med råd som forbedrer sikkerheten. Målet er å formidle kunnskap og læring, som bidrar til å forebygge nye ulykker eller alvorlige hendelser. Alle våre undersøkelsesrapporter er offentlige, og publiseres fortløpende på våre nettsider.
Hvorfor har vi en uavhengig undersøkelsesmyndighet?
Som en følge av den svært alvorlige jernbaneulykken på Åsta 4. januar 2000, ble det forslått å opprette en fast undersøkelseskommisjon for jernbaneulykker. Mandatet til den eksisterende Havarikommisjonen for sivil luftfart på Kjeller ble derfor utvidet, og i 2002 ble jernbaneavdelingen formelt etablert. I årene som fulgte ble mandatet utvidet ytterligere med områdene veitrafikk, sjøfart og forsvaret, slik at SHK nå er en multimodal undersøkelsesmyndighet. Havarikommisjonen er en faglig uavhengig etat, men er administrativt underlagt Samferdselsdepartementet.
For å forstå og lære fra en ulykke er det viktig at en undersøkelse foregår med stor grad av åpenhet og tillit mellom undersøkelsesmyndigheten og de involverte. Av den grunn har Havarikommisjonen en utvidet taushetsplikt om det vi får kjennskap til gjennom undersøkelsen.
SHK skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar. Undersøkelsen skal foregå uavhengig av annen etterforskning eller undersøkelse som helt eller delvis har slikt formål. Havarikommisjonens undersøkelsesrapporter skal ikke benyttes til annet enn forebyggende sikkerhetsarbeid.
Om undersøkelsesprosessen
Ved oppstart av en undersøkelse varsles berørte parter via brev og SHK sin nettside. Havarikommisjonen avgjør selv omfanget av undersøkelsen og hvordan den skal gjennomføres. Før rapporten ferdigstilles sendes et utkast til berørte parter, slik at disse kan bli kjent med rapportens innhold og komme med innspill. I noen tilfeller kan dette medføre ytterligere undersøkelser for å fjerne uklarheter, eller for å verifisere nye elementer som er gjort kjent for Havarikommisjonen. Havarikommisjonen beslutter hvilke innspill som skal tas med i den endelige rapporten.
Arbeidet i baneavdelingen ledes av avdelingsdirektør Ida H. Grøndahl.
63 89 63 30