Fagmyndighet(ene) Statens jernbanetilsyn og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap som forvalter forskrifter og som skal føre tilsyn med elektriske anlegg for jernbanesystemer i tunnelanlegg bør vurdere å gjennomgå de forskriftene som er ment å skulle dekke disse forhold. Hensikten er å utføre nødvendig revisjon for å sikre at de sikkerhetsmessige kravene til kabler i kjørestrømsforsyningen blir i samsvar med den risiko som passasjerer kan bli utsatt for hvis disse anleggene feiler og eventuelt forårsaker brann og røykutvikling i et tunnelanlegg.
AS Oslo Sporveiers T-banedrift bør vurdere å foreta en ny gjennomgang av sikkerhetsstyringssystemet med den hensikt:
a) å forsikre at det er styringssystemet som Kravforskriften krever (og ikke styringssystem for HMS) som ivaretar de risikoforhold som kan eksponere T-banens passasjerer og tredjemann.
b) å etablere nødvendig oversikt over tunnelanleggenes risikoforhold og oppdatere sikkerhetsoppfølgingsplanen
c) å etablere en tilsynsplan og gjennomføre tilsyn av de risikoforhold som sikkerhetsoppfølgingsplanen inneholder for å forsikre en sikker driftstilstand i tunnelanleggene.
AS Oslo Sporveier T-banedrift bør vurdere innretninger/løsninger som kan gi trafikkleder tilstandsbilde i alle tunnelanleggenes stasjonsområder og andre områder der feiltilstand i elektrisk anlegg raskt kan verifiseres av trafikkleder. Dette for å få et tilstandsbilde over bl.a. mengde og retning på drivende røyk for å forebygge misforståelser og for at forebyggende sikkerhetstiltak raskt kan iverksettes på skadestedet og tilstøtende stasjoner.
AS Oslo Sporveier T-banedrift bør vurdere å foreta en total gjennomgang av prosedyrer og utstyr/installasjoner for nødfrakobling av kjørestrømsforsyning i tunnelanleggene. Dette anses nødvendig for å sikre at trafikkleder skal reagere og lede feilkritiske situasjoner ved elektrofeil i tunnelanleggets kjørestrømsforsyning. Gjennomgangen bør ha til formål å sikre:
a) et raskt og pålitelig håndteringsmessige samspill mellom trafikklederfunksjonen og elektrotekniske fagspesialister dedikert for nødfrakobling av kjørestrømsanlegget.
b) at kjørestrømmen til trikkene i byplanet ikke tas unødvendig. Dette er viktig for å unngå blokkering av biltrafikken som bl.a. kan hindre nødetatenes fremkommelighet
AS Oslo Sporveier T-banedrift bør vurdere å etablere et lettfattelig og logisk brukerpanel for nødutkobling av kjørestrøm. Dette med tanke på at operatør ofte befinner seg i en særskilt stresset beredskapssituasjon.
AS Oslo Sporveier T-banedrift bør vurdere å utvikle "fraseologi" for sikkerhetskritisk kommunikasjon mellom togførere, trafikkledere og nødetatene. Videre at dette blir gjennomført i den daglige trafikkledelsen, samt at det i tillegg gjennomføres regelmessig trening i dette som del av beredskapsøvelser.
AS Oslo Sporveier T-banedrift bør vurdere å etablere klare, utvetydige og godt synlige stedsangivelser/referansemerker i tunnelanleggene slik at:
a) det lett fremgår for togfører hvor hans T-banetog befinner seg for at sikker stedsangivelse raskt kan gis til trafikkleder.
b) nødetatene raskt kan veiledes fra dagen og ned i tunnelsystemet til eksakt stedsreferanse
AS Oslo Sporveier T-banedrift bør vurdere løsninger for de elektriske kablene i tunnelanleggene som reduserer sannsynligheten for eksponering av røyk og potensielle giftige gasser ved en eventuell kabelbrann slik at de sikkerhetsmessig tilfredsstiller kriteriene for røyktetthet og giftighet for sammenlignbare anlegg i tunneler.
Sted | Jernbanetorget T-banestasjon |
Hendelsesdato | 25.02.2003 |
Type transport | T-bane |
Hendelsestype | Brann- og røykutvikling |
Operatør | Sporveien Trikken AS |
Banestrekning | Annet |