Rapport om alvorlig jernbanehendelse ved Rosenholm holdeplass på Østfoldbanen 14. april 2021
Bane rapport 2022/06
14. april 2021 ca. kl. 1616 røk bærelina i kontaktledningsanlegget syd for Rosenholm holdeplass på Østfoldbanen. Det var ingen tog på stedet, og heller ingen direkte vitner til hendelsen. Bærelina, som er strømførende med en spenning på 15 000 V, kom deretter i kontakt med skinnegangen og kortsluttet slik at gnister antente en brann i vegetasjonen nær sporet. Omtrent samtidig kom et passasjertog fra Oslo inn mot Rosenholm holdeplass. Toget mistet strømmen, men rullet slik at hele toget kom innenfor plattformens ende. Da toget passerte Holmlia omformerstasjon kjørte det inn på en kortsluttet og jordet kontaktledning, en følge av at bærelina røk syd for Rosenholm. Togets første aktive strømavtaker forårsaket da en ny kortslutning over det elektriske delet rett utenfor omformeren. Denne kortslutningen brant sannsynligvis av bærelina og/eller kontakttråden. Togets andre aktive strømavtaker viklet seg så inn i kontaktledningen og rev denne ned frem til toget stoppet ved Rosenholm holdeplass. Komponenter fra kontaktledningen forårsaket knuste vinduer på togsettet og to passasjerer fikk overflatiske kutt etter kontakt med glass. Det var en periode nødvendig å holde igjen passasjerene på grunn av faren for at kontaktledningen fortsatt var spenningssatt. Brannvesenet slukket brannen og bisto med jording av kontaktledningen slik at evakuering kunne starte.
Havarikommisjonen har ikke kunnet konkludere med noen klar årsak til hendelsen. Som en del av undersøkelsen har det blitt vurdert ulike former for påkjenninger komponenter kan bli utsatt for, mekanisk styrke og andre eksterne forhold. Årsaker til kortslutninger i kontaktledningsanlegget er som oftest fugler eller gjenstander som kommer i berøring med spenningsførende deler. Det er derimot ikke funnet spor som indikerer at dette var tilfellet ved Rosenholm.
Systemets elektriske vern har i stor grad fungert slik de var tiltenkt, men et vern i Ski koblingshus har tillatt gjentatte innkoblingsforsøk mot kortsluttet område, slik at strekningen ble spenningssatt på nytt da Bane NOR SF feilsøkte. Verktøyene elkraftoperatørene i Bane NOR SF benytter er ikke tilstrekkelig presise til å raskt identifisere det eksakte stedet for en feil. Det medfører at feilsøking utføres både automatisk og manuelt ved å legge inn brytere i anlegget inntil man har snevret ned området til der feilen befinner seg. Utover det er man avhengig av å sende personell til stedet for å verifisere feilen.
Havarikommisjonen mener at så lenge årsaken til bruddet i bærelina ikke kan fastslås, er det vanskelig å peke på sikkerhetsmessige forbedringer som kunne bidratt til å avdekke bruddet i tide til at toget kunne blitt stoppet. Bane NOR SF har registrert en rekke hendelser der man har ulike former for nedrevet kontaktledning, men hvor man ikke nødvendigvis kjenner årsaken for alle. Feil ved kjøretøy, vær- og vindforhold, gjenstander som kortslutter komponenter, eller andre feil ved infrastruktur kan være årsaken, og disse vil ha vidt forskjellige tiltak.
Nedrevet kontaktledning gir sjelden sikkerhetsmessige konsekvenser for mennesker, men det fører til stans i trafikken med de ulemper det medfører. Havarikommisjonen anbefaler Bane NOR SF i sitt arbeid med allerede avgitt sikkerhetstilråding (Bane nr. 2021/06T), å inkludere systematisk kartlegging av omstendighetene rundt nedrevne kontaktledningskomponenter. Dette for å bedre kunne avdekke årsaker og iverksette nødvendige forebyggende tiltak.
Foto: SHK
Publisert 27.09.2022
Fakta
Sted | Rosenholm stasjon |
Hendelsesdato | 14.04.2021 |
Tog No. | 2745 |
Km på banestrekning | 11,363 |
Type transport | Persontog |
Type hendelse | Annet |
Materiell kategori | Motorvognsett |
Operatør | Vygruppen AS |
Banestrekning | Østfoldbanen |