Rapport om feil i sikringsanlegget på Jar T-banestasjon, Kolsåsbanen, 27. november 2021

Bane rapport 2022/08

Den 27. november 2021 oppdaget en av T-banens trafikkledere at en sporvogn ikke ble detektert av signalanlegget på ett av sporavsnittene på Jar stasjon. Det samme gjentok seg med de neste togene som passerte. Manglende togdeteksjon er en farlig tilstand, siden det kan føre til at neste tog kan få signal om full hastighet inn på sporavsnittet hvor det allerede befinner seg et kjøretøy. Trafikkleder overtok manuell styring av togbevegelsene inntil personell fra Sporveien T-banen hadde feilsøkt og rettet feilen.

Sporveien-T-banens egne undersøkelser hendelsesdagen viste at et relé i sikringsanlegget hang fast i lukket posisjon, og ga dermed sikringsanlegget feil informasjon om sporfeltets tilstand. 

Den aktuelle relétypen er i bruk i et stort antall sikringsanlegg i hele verden. Konstruksjonen er fra midten av 1950-årene, og ansees som svært robust og pålitelig ved korrekt bruk og vedlikehold. Feil av denne typen er svært uvanlige. Det aktuelle reléet var nylig kommet fra produsenten Siemens Mobility Ltd. i England, og hadde vært montert i anlegget i under seks måneder. 

Havarikommisjonens undersøkelse har ikke med sikkerhet kunnet fastslå årsaken til at reléet ikke fungerte som det skulle. Etter Havarikommisjonens vurdering er det likevel mest sannsynlig at små metallfragmenter, funnet i lagrene for reléets vippeaksel («vane»), har forhindret rotasjonen som åpner kontaktpunktene når et sporfelt kortsluttes av toget.

Det har ikke vært mulig å fastslå hvordan fragmentene fant veien inn i lagrene. Reléet er en forseglet enhet som kun åpnes på fabrikk. En mulig forklaring kan være måten lagrene ble produsert eller oppbevart på i fabrikken, eller mangelfull rengjøring da lageret skulle settes sammen igjen etter revisjon. 

Siemens Mobility Ltd. har etter hendelsen endret sin monteringsprosess slik at lagrene for vippeakselen rengjøres med ultralydvasker før montering. 

Havarikommisjonen fremmer ingen sikkerhetstilrådinger etter denne undersøkelsen.

Releportrett Foto SHK.jpeg
Relè av type V.T.1-6F-4B. Foto: SHK

FOLAT - oversiktsbilde av fragmentene Kilde Forsvarets laboratorietjenester.jpg
Fragmenter funnet på akseltappen. Foto: FOLAT

Skisse hulrom med fragment Kilde SHK.png
Lager, akseltapp, hulrom og fragment. Skisse: SHK

Vain Foto SHK.jpeg
Vippeaksel "vane". Foto: SHK

Publisert 16.12.2022

Fakta

Sted Jar T-banestasjon
Hendelsesdato 27.11.2021
Tog No. 1316
Driftsform Strekning med fjernstyring
Stillverksanleggstype Stillverk
ATC FATC
Type transport T-bane
Type hendelse Feil signalanlegg
Materiell kategori Personvogn
Operatør Sporveien T-banen AS

Rapporter - samme hendelseskategori