Rapport om feil i sikringsanlegget på Jar T-banestasjon, Kolsåsbanen, 27. november 2021
Bane rapport 2022/08
Den 27. november 2021 oppdaget en av T-banens trafikkledere at en sporvogn ikke ble detektert av signalanlegget på ett av sporavsnittene på Jar stasjon. Det samme gjentok seg med de neste togene som passerte. Manglende togdeteksjon er en farlig tilstand, siden det kan føre til at neste tog kan få signal om full hastighet inn på sporavsnittet hvor det allerede befinner seg et kjøretøy. Trafikkleder overtok manuell styring av togbevegelsene inntil personell fra Sporveien T-banen hadde feilsøkt og rettet feilen.
Sporveien-T-banens egne undersøkelser hendelsesdagen viste at et relé i sikringsanlegget hang fast i lukket posisjon, og ga dermed sikringsanlegget feil informasjon om sporfeltets tilstand.
Den aktuelle relétypen er i bruk i et stort antall sikringsanlegg i hele verden. Konstruksjonen er fra midten av 1950-årene, og ansees som svært robust og pålitelig ved korrekt bruk og vedlikehold. Feil av denne typen er svært uvanlige. Det aktuelle reléet var nylig kommet fra produsenten Siemens Mobility Ltd. i England, og hadde vært montert i anlegget i under seks måneder.
Havarikommisjonens undersøkelse har ikke med sikkerhet kunnet fastslå årsaken til at reléet ikke fungerte som det skulle. Etter Havarikommisjonens vurdering er det likevel mest sannsynlig at små metallfragmenter, funnet i lagrene for reléets vippeaksel («vane»), har forhindret rotasjonen som åpner kontaktpunktene når et sporfelt kortsluttes av toget.
Det har ikke vært mulig å fastslå hvordan fragmentene fant veien inn i lagrene. Reléet er en forseglet enhet som kun åpnes på fabrikk. En mulig forklaring kan være måten lagrene ble produsert eller oppbevart på i fabrikken, eller mangelfull rengjøring da lageret skulle settes sammen igjen etter revisjon.
Siemens Mobility Ltd. har etter hendelsen endret sin monteringsprosess slik at lagrene for vippeakselen rengjøres med ultralydvasker før montering.
Havarikommisjonen fremmer ingen sikkerhetstilrådinger etter denne undersøkelsen.
Relè av type V.T.1-6F-4B. Foto: SHK
Fragmenter funnet på akseltappen. Foto: FOLAT
Lager, akseltapp, hulrom og fragment. Skisse: SHK
Vippeaksel "vane". Foto: SHK
Publisert 16.12.2022
Fakta
Sted | Jar T-banestasjon |
Hendelsesdato | 27.11.2021 |
Tog No. | 1316 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | FATC |
Type transport | T-bane |
Type hendelse | Feil signalanlegg |
Materiell kategori | Personvogn |
Operatør | Sporveien T-banen AS |