Rapport om veitrafikkulykke med militært kjøretøy på fv. 6408 Uthaugsveien ved Ørland flystasjon 4. februar 2020

Forsvaret rapport 2021/01

Et militært, pansret kjøretøy av typen Iveco LMV kjørte patrulje på en islagt offentlig vei ved Ørlandet flystasjon. Som følge av en brå nedbremsing fra ca. 35-40 km/t mistet den ca. 7 tonn tunge bilen veigrepet og snurret rundt. Bilen havnet i grøfta hvor den veltet og ble liggende på taket. De tre vernepliktige soldatene i bilen kom fra hendelsen med kun lettere skader. Undersøkelsen har vist at kjøretøyet fikk skrens som følge av nedbremsingen på det glatte føret. Ivecoen var utstyrt med seipede helårsdekk uten pigger. Kjøretøyet hadde fritak fra krav til vinterdekk og var heller ikke påmontert kjetting. I tillegg til at dekkene var lite egnet for føret, bidro Ivecoens kjøreegenskaper, med høyt tyngdepunkt og høy vekt, sammenholdt med kort akselavstand, til at det ble svært vanskelig for vognføreren å gjenvinne kontrollen etter skrensen. Vognføreren hadde begrenset erfaring med Iveco LMV før oppdraget. Vognføreren hadde heller ikke gjennomført kurs i glattkjøring, verken med dette kjøretøyet eller et annet tungt kjøretøy.

Den brå nedbremsingen skjedde da Ivecoen skulle passere en stillestående militær kjøretøykolonne. En trafikkdirigent for kolonnen beveget seg over mot Ivecoens kjørefelt. Ivecoføreren oppfattet ikke trafikkdirigentens håndsignal og opplevde at dirigenten ikke var oppmerksom på at de kom kjørende. Vognføreren opplevde derfor at det var nødvendig med en rask nedbremsing for å unngå å kjøre på trafikkdirigenten. 

Havarikommisjonens undersøkelse har avdekket følgende forbedringsområder for Forsvarsmateriell og Forsvaret i tilknytning til ulykken:
 
- Kjøretøyet var i utgangspunktet kjøpt inn til bruk i Afghanistan. Undersøkelsen har vist at kjøretøyets bruksområde ble endret etter opprinnelig anskaffelse, uten at dette ble gjenspeilet i de risikovurderingene som ble gjennomført av FMA. Bruk av kjøretøyet på islagt offentlig vei var ikke risikovurdert og kjøretøyets dekk og kjetting var ikke testet for bruk på islagt asfalt.

- Vognføreren var sertifisert som selvstendig vognfører. Manøverskolens reglement legger begrensninger for oppdrag på glatt føre for vognførere som ikke har gjennomført opplæring i glattkjøring, men verken vognfører eller vakthavende befal ved avdelingen vognføreren var tilknyttet, var kjent med denne begrensningen da ulykken skjedde. Begrensningen i vognførers sertifisering var heller ikke nedfelt i Forsvarets systemer for registrering av kompetanse hos personell.

- Undersøkelsen har ikke kunnet påvise om kjettinger hadde hjulpet i denne situasjonen, men flere avdelinger som bruker Iveco LMV mener at kjettingene som medfølger kjøretøyet ikke er egnet for bruk på islagt asfaltert vei. 

-Baseforsvarsgruppen ved 132 Luftving hadde nedfelt muntlig forbud mot bruk av kjøretøyet ved glatt føre, begrunnet i manglende piggdekk,. Verken vakthavende befal eller vognfører var gjort kjent med dette bruksforbudet.  

Havarikommisjonen fremmer fire sikkerhetstilrådinger på grunnlag av denne undersøkelsen.

Publisert 26.03.2021

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Forsvaret nr. 2021/01T

Undersøkelsen av ulykken med Iveco LMV ved Ørland flystasjon 4. februar 2020 har vist at en kolonne med militære kjøretøy gjennomførte en teknisk hvil med hensikt å utbedre et defekt blinklys. Dette medførte at et kjørefelt ble stengt for andre trafikanter under de gitte føreforholdene, uten at stansen var strengt nødvendig. Håndsignaler fra kolonnens trafikkdirigent ble heller ikke oppfattet av vognfører og passasjer i Ivecoen, og undersøkelsen har vist at dette kan ha medvirket til at vognføreren foretok en brå oppbremsing.

Statens havarikommisjon tilrår at Forsvaret gjennomgår prosedyrer for planlegging, gjennomføring og ledelse av kolonner og militær landtransport generelt, slik at stans i kjørebanen minimeres til det som er nødvendig og at kommunikasjon med andre trafikanter gjennomføres på forsvarlig måte.

Sikkerhetstilråding Forsvaret nr. 2021/02T

Undersøkelsen av ulykken med Iveco LMV ved Ørland flystasjon 4. februar 2020 har vist kjøretøyet var utfordrende å manøvrere. Vognførere sertifiseres for selvstendig kjøring etter opplæring på nivå 2, noe som innebærer lite operativ trening og kunnskap om kjøretøyets egenskaper.

Statens havarikommisjon tilrår at Manøverskolen videreutvikler opplæringen og treningen av Iveco LMV vognførere, slik at vognfører er kjent med kjøretøyets egenskaper under alle relevante kjøreforhold før sertifisering som selvstendig vognfører.

Sikkerhetstilråding Forsvaret nr. 2021/03T

Undersøkelsen av ulykken med Iveco LMV ved Ørland flystasjon 4. februar 2020 har vist at kjøretøyet var utfordrende å manøvrere på glatt føre. Manøverskolens reglement for vognførere av manøverkjøretøy inneholder krav om at vognførere skal ha gjennomført opplæring i kjøring på glatt føre før deltakelse på taktisk øvelse eller operasjoner. Dette var ikke kjent for den aktuelle vognføreren eller vakthavende befal i forkant av ulykken.

Statens havarikommisjon tilrår at Forsvaret påser at regelverk for manøverkjøretøy er kjent og blir fulgt opp av aktuelle avdelinger.

Sikkerhetstilråding Forsvaret nr. 2021/04T

Undersøkelsen av ulykken med Iveco LMV ved Ørland flystasjon 4. februar 2020 har vist at kjøretøyet var utfordrende å manøvrere på glatt føre. Brukere har erfart at tilgjengelige kjettinger er lite egnet på islagt fast dekke. Kjøretøyet var gitt dispensasjon fra krav til vinterdekk på bakgrunn av registrering som hovedsakelig terrenggående. FMA Landkap hadde godkjent at Iveco LMV ble disponert til kjøring på det offentlige veinettet vinterstid uten kompenserende tiltak.

Statens havarikommisjon tilrår at FMA Landkap, i samarbeid med Manøverskolen, tester Iveco LMVs sikkerhetsegenskaper ved lav friksjon og vurderer behov for alternative kompenserende tiltak.

Fakta

Sted Fv 6408, Ørland, Trøndelag
Hendelsesdato 04.02.2020
Hendelseskategori Hendelse
Forsvarsgren Luftforsvaret