Luftfart
Statens havarikommisjons ansvar for å undersøke luftfartsulykker kan føres tilbake til 1923. Havarikommisjonen for sivil luftfart ble etablert i 1989, og luftfart var kommisjonens eneste fagområde fram til 2002.
Hva gjør vi
Luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen er ansvarlig for å undersøke både sivile og militære luftfartsulykker og alvorlige luftfartshendelser. Arbeidet i luftfartsavdelingen ledes av avdelingsdirektør Kåre Halvorsen. Avdelingen har medarbeidere med relevant kompetanse innenfor luftfart.
Undersøkelsen har som formål å klarlegge hendelsesforløp og årsaksforhold, samt utrede forhold av betydning for å forebygge ulykker og hendelser for å forbedre flysikkerheten. Undersøkelsen har ikke som formål å fordele skyld og ansvar.
Havarikommisjonen skal undersøke alle ulykker og alvorlige luftfartshendelser, men avgjør selv omfanget. Undersøkelsens forventede sikkerhetsmessige verdi i forhold til nødvendige ressurser, inngår i vurderingen av hvilke saker kommisjonen tar. Ved oppstart av en undersøkelse varsles berørte parter.
Hvorfor har vi en uavhengig undersøkelsesmyndighet?
Uavhengig undersøkelser er et virkemiddel for å sikre lærdom etter hendelser og ulykker, med formål om å unngå tilsvarende hendelser samt opprettholde eller øke sikkerhetsnivå. SHK skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar. Undersøkelsen skal foregå uavhengig av annen etterforskning eller undersøkelse som helt eller delvis har slikt formål. Havarikommisjonens undersøkelsesrapporter skal ikke benyttes til annet enn forebyggende sikkerhetsarbeid
Lov og forskriftsverk
Plikt til å varsle SHK om luftfartsulykker og alvorlige luftfartshendelser er beskrevet i luftfartslovens kap. XII, samt forskrift om rapporterings- og varslingsplikt ved luftfartsulykker og luftfartshendelser. Bestemmelsene i EUs forordning 376/2014 (rapporteringsforordningen) inngår også i luftfartsloven.
Luftfartsavdelingens undersøkelser av ulykker og alvorlige hendelser bygger på rammene som er lagt i Annex 13 til Convention on International Civil Aviation som Norge sluttet seg til i 1944. Den sivile virksomheten er regulert av lov om luftfart (luftfartsloven) av 1993 med tilhørende forskrifter. Luftfartsloven bygger på Annex 13, samt EUs regulativ EU 996/2010 (undersøkelsesforordningen). Den militære virksomheten er regulert gjennom forsvarsundersøkelsesloven med forskrifter.