Rapport om luftfartsulykke ved Gåsvassryggen ved store Gåsvatn, Skjerstad i Nordland fylke, 2. september 2003 med Hughes 369D SE-HSI operert av Fjellflygarna AB
Luftfart rapport 2006/12
Havari etter svikt i halerotorgirboks under "hovring". Undersøkelsene påviste utmattingsbrudd i halerotorgirboks. Sprekken i et tannhjul hadde utviklet seg fra en tidligere skade som sannsynligvis skyldtes en tidligere "shock loading/sudden stoppage". Undersøkelsene avdekket at samme halerotorgirboks hadde vært involvert i et tidligere totalhavari med SE-HMP. Girboksen ble overhalt og montert i SE-HSI der den fløy 700 timer før den sviktet. SHT har påvist svakheter i vedlikeholdsunderlaget og fremmer flere sikkerhetstilrådinger.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/18T
Komponenter som har vært involvert i havari, kan ha blitt utsatt for overbelastningsskader som kan være vanskelig å påvise ved hjelp av FPI/MPI.
Luftfartsstyrelsen, i samråd med FAA og MD Helicopters, tilrås å vurdere om det bør spesifiseres nærmere retningslinjer for krav til fortsatt luftdyktighet/kassering av komponenter i et helikopters drivsystemer som har vært involvert i havari.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/17T
Teksten i helikoptertypens vedlikeholdsunderlag kan gi rom for feiltolking.
Luftfartsstyrelsen, i samråd med FAA og MD Helicopters, tilrås å vurdere om vedlikeholdskravene til helikopterets drivsystemer relatert til ”sudden stoppage”, ”tail rotor blade strike” og ”impact damage” bør klargjøres i helikoptertypens Maintenance Manual og Component Overhaul Manual.
Fakta
Sted | Skjerstad i Nordland |
Hendelsesdato | 02.09.2003 |
Luftfartøy | McDonnell Douglas MD-369 |
Operatør | Fjellflygarna AB |
Reg. merke | SE-HSI |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Nordland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |