Romvirksomhet
Statens havarikommisjon har fra 1. januar 2024 ansvaret for å gjennomføre uavhengige undersøkelser av ulykker og hendelser som kan oppstå innenfor romvirksomhet. Norsk, og internasjonal romvirksomhet er i vekst, og nye aktiviteter som oppskytning av satellitter til bane medfører potensiale for ulykker og alvorlige hendelser.
Hva gjør vi?
Luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen er ansvarlig for å undersøke hendelser og ulykker innenfor romvirksomhet. Arbeidet i luftfartsavdelingen ledes av avdelingsdirektør Kåre Halvorsen. Avdelingen har medarbeidere med relevant kompetanse innenfor romvirksomhet.
Statens havarikommisjon skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar. Undersøkelsen skal foregå uavhengig av annen etterforskning eller undersøkelse som helt eller delvis har slikt formål. Havarikommisjonens undersøkelsesrapporter skal ikke benyttes til annet enn forebyggende sikkerhetsarbeid. Les mer om Havarikommisjonens mandat her.
Lov- og forskriftsverk
I Norge er romvirksomhet blant annet regulert gjennom lov 13. juni 1969 nr. 38 om oppskytning av gjenstander fra norsk territorium m.m. ut i verdensrommet. Det foreligger foreløpig ingen forskrifter som direkte regulerer undersøkelser av ulykker som resultat av romvirksomhet. Statens Havarikommisjon vil, så langt det passer, legge reglene i luftfartsloven om undersøkelse av luftfartsulykker til grunn ved en undersøkelse, i tråd med utkast til ny romlov som publisert i romutvalgets utredning ‘Rett i Bane’, § 30 Undersøkelseskommisjon.
Statens havarikommisjon er gitt mandat til å gjennomføre uavhengige undersøkelser av ulykker og hendelser som kan oppstå innenfor romvirksomhet gjennom Statsbudsjettet 2024 – tildelingsbrev til Statens havarikommisjon.
Om undersøkelsesprosessen
Statens havarikommisjon vil vurdere hvilke hendelser som skal undersøkes basert på en skjønnsmessig vurdering. Ulykker og alvorlige hendelser, herunder nesten-ulykker og andre situasjoner hvor tilfeldigheter gjør at konsekvensene ikke blir svært omfattende vil kunne bli gjenstand for en undersøkelse.
Ved oppstart av en undersøkelse varsles berørte parter. Havarikommisjonen avgjør selv omfanget av undersøkelsen og hvordan den skal gjennomføres. Før rapporten ferdigstilles sendes et utkast til berørte parter, slik at disse kan bli kjent med rapportens innhold og komme med innspill. Les mer om saksgang her.