Rapport om luftfartsulykke på isen på Adventfjorden, Svalbard 18. desember 2003 med Bell 212, LN-OLK operert av Airlift AS
Luftfart rapport 2006/13
Helikopteret skulle fly VFR (natt) ned fra et 1 500 ft platå påHiortfjellet og til lufthavnen. Estimert flytid 3 minutter. Det var pent, kaldt vær og god sikt. Helikopteret var utstyrt med kraftige utvendige lys. Besetningen speidet etter et annet luftfartøy som samtidig var under innflyging til lufthavnen da kapteinen plutselig så han at de var i ferd med å kollidere med sjøisen i Adventsfjorden. Han rakk ikke å gripe inn, og helikopteret traff isen med stor kraft. Begge flygerne ble alvorlig skadet, men kom seg ut og opp på isen. De ble reddet av et redningshelikopter en halv time senere. Vraket gikk gjennom isen og sank. Det foreligger ingen mistanke om teknisk feil med helikopteret. Visuelle illusjoner (black hole) mulig medvirkende årsak.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/20T
Nødpeilesenderen (ELT) på helikopteret fungerte bare kort tid før den sank. For å unngå at informasjon om retning går tapt ved kortvarige sendinger med ELT, tilrår SHT at Avinor utarbeider skriftlige prosedyrer for handlinger ved mottak av nødpeilesignaler.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/19T
Selskapet hadde få skriftlige prosedyrer som beskrev gjennomføringen av oppdrag under VFR forhold i mørke. Viktige prosedyrer som bruk av radiohøydemåler, ”call outs” og overvåking av instrumenter manglet.
SHT tilrår derfor at selskapet på bakgrunn av denne ulykken utarbeider dekkende prosedyrer for visuelle flyginger i mørke.
Fakta
Sted | Adventfjorden, Svalbard |
Hendelsesdato | 18.12.2003 |
ICAO flyplassindikator | ENSB |
Luftfartøy | Bell 212 |
Operatør | Airlift AS |
Reg. merke | LN-OLK |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Svalbard/Jan Mayen |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter |
FIR/AOR | ENOB (Bodø FIC/OFIR) |