Rapport om luftfartsulykke ved Dyranut på Hardangervidda 06.03.2005 med Robinson Helicopter R44 II, LN-OBZ
Luftfart rapport 2006/21
Helikopteret kom plutselig inn i snøfokk og visuelle referanser forsvant. Samme fartøysjef hadde nylig fløyet ruten motsatt vei i gode værforhold. Helikopteret veltet i forbindelse med førevarslanding på ujevnt underlag i vanskelige lysforhold.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/33T
Også ved denne R44-ulykken løsnet batteriet fra innfestningen samtidig som det oppsto drivstofflekkasje og dermed brannfare. Dette skjedde til tross for at innfestingen var av forsterket type som ble innført blant annet som følge av havarikommisjonens tilråding i rapport nr. 2000/29. Havarikommisjonen mener kombinasjonen drivstofflekkasje/batteriinstallasjon fortsatt utgjør en reell sikkerhetsrisiko for de ombordværende.
SHT tilrår derfor at Luftfartstilsynet, eventuelt i samarbeid med luftfartsmyndigheten i produksjonslandet, på ny vurderer hvilke tiltak som kan settes i verk for å redusere sannsynligheten for brann under havari med Robinson Helicopter R44.
Fakta
Sted | Dyranut, Hardangervidda, Telemark |
Hendelsesdato | 06.03.2005 |
Luftfartøy | Robinson R44 |
Operatør | Fonnafly AS |
Reg. merke | LN-OBZ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Hordaland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |