Rapport om luftfartsulykke ved Dyranut på Hardangervidda 06.03.2005 med Robinson Helicopter R44 II, LN-OBZ

Luftfart rapport 2006/21

Helikopteret kom plutselig inn i snøfokk og visuelle referanser forsvant. Samme fartøysjef hadde nylig fløyet ruten motsatt vei i gode værforhold. Helikopteret veltet i forbindelse med førevarslanding på ujevnt underlag i vanskelige lysforhold.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/33T

Også ved denne R44-ulykken løsnet batteriet fra innfestningen samtidig som det oppsto drivstofflekkasje og dermed brannfare. Dette skjedde til tross for at innfestingen var av forsterket type som ble innført blant annet som følge av havarikommisjonens tilråding i rapport nr. 2000/29. Havarikommisjonen mener kombinasjonen drivstofflekkasje/batteriinstallasjon fortsatt utgjør en reell sikkerhetsrisiko for de ombordværende.

SHT tilrår derfor at Luftfartstilsynet, eventuelt i samarbeid med luftfartsmyndigheten i produksjonslandet, på ny vurderer hvilke tiltak som kan settes i verk for å redusere sannsynligheten for brann under havari med Robinson Helicopter R44.

 

Fakta

Sted Dyranut, Hardangervidda, Telemark
Hendelsesdato 06.03.2005
Luftfartøy Robinson R44
Operatør Fonnafly AS
Reg. merke LN-OBZ
Flygeforhold VMC
Fylke Hordaland
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Ervervsmessig, ikke-regelbunden
Kategori luftfart Lett, helikopter (<= 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR ENSV (Stavanger ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart