Rapport om luftfartsulykke 10. august 2006 på Straumvatnet, Sørfold i Nordland med AS 350 B3, LN-ODK, operert av Helitrans AS
Luftfart rapport 2007/13
Fartøysjefen ble blendet av lav sol og manøvrerte for å gjenvinne sine visuelle referanser under innflyging mot et drivstoff-depot nær vannkanten. Han oppdaget for sent at helikopteret var iferd med å kollidere med det speilblanke vannet. De to om bord var uskadet og kom seg ut før helikopteret sank. De svømte mot land, ca. 130 m unna. Vitner møtte dem med båt. I rapporten drøftes bla. faktorer som valg av innflygingstrase, arbeidspress i selskapet, erfaring, lokalkjennskap, planlegging, beskrivelse av faste landingsplasser, bruk av hjelm, lastemannens rolle, flysikkerhetsprogram og selskapets opplæring i lasteflyging. I tillegg omtales LTs satsing på bedret sikkerhet ved helikopter innlandsoperasjoner.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/10T
Helitrans betrakter mobiltelefon som et verdifullt verktøy og benytter denne ved normale operasjoner. Luftfartstilsynets policy er at installasjon og bruk av radioutstyr/mobiltelefoner som ikke normalt brukes innen luftfart kun tillates i luftfartøy som brukes til samfunnstjenester som for eksempel politi, ambulanse og redningstjenester.
SHT mener operatørene bør gjøres kjent med Luftfartstilsynets policy og begrunnelsen for denne, og tilrår at Luftfartstilsynet kunngjør den aktuelle informasjonen på hensiktsmessig måte.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/09T
Luftfartstilsynet har utpekt økt sikkerhet ved helikopter innlandsoperasjoner som et satsningsområde, og flere gode tiltak er iverksatt.
SHT mener at oppfølging av eksisterende sikkerhetstilrådinger fra havarikommisjonen også kan bidra til økt sikkerhet i helikopter innlandsoperasjoner, og tilrår at Luftfartstilsynet prioriterer saksbehandlingen
knyttet til disse.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/08T
Luftfartstilsynet har utpekt økt sikkerhet ved helikopter innlandsoperasjoner som et satsningsområde, og flere gode tiltak er iverksatt.
SHT tilrår at Luftfartstilsynet ut fra en helhetsvurdering vurderer om de nasjonale bestemmelsene i BSL D 2-2 bør revideres med flere tilleggskrav for å bidra til økt sikkerhet i helikopter innlandsoperasjoner. Det ville være fordelaktig om tilleggskravene var de samme i Norge og Sverige.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/07T
Til tross for at fartøysjefens arbeidstid var innenfor selskapets definerte begrensninger, mener SHT at fartøysjefen var utsatt for så høy og vedvarende arbeidsbelastning at dette påvirket sikkerheten.
SHT tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om slik telefonvakt som fartøysjefen hadde skal omfattes av begrepet beredskapsvakt i henhold til BSL D 2-4, slik at en prosentsats av tiden skal beregnes som arbeidstid.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/06T
Bruk av hjelm kan redde liv i helikopter innlandsoperasjoner.
SHT tilrår at selskapet sørger for å utstyre alt sitt flygende personell med hjelm og intercomløsning som fungerer.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/05T
Selskapets planlegging av oppdraget var utilstrekkelig sett i lys av fartøysjefens manglende lokalkjennskap og begrensede erfaringsnivå. Det forelå ingen beskrivelse av drivstoffdepotet.
SHT tilrår at selskapet utarbeider og holder à jour beskrivelser av alle sine faste landingsplasser med vurdering av lokale faremomenter.
Fakta
Sted | Straumvatnet, Nordland |
Hendelsesdato | 10.08.2006 |
Luftfartøy | Eurocopter AS350 Ecureuil |
Operatør | Helitrans AS |
Reg. merke | LN-ODK |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Nordland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |