Rapport om luftfartsulykke på Rudskogen i Østfold 29. oktober 2007 med Robinson Helicopter R44, LN-OCA

Luftfart rapport 2008/18

Tap av halerotoreffekt i hover ca. 1,5 m over bakken. Helikopteret begynte å rotere og kolliderte sidelengs mot førerhuset på en parkert tankbil. Det ble liggende opp ned på taket av tankbilen. Helikopteret ble totalskadet. De tre som var om bord fikk lettere skader. Tankbilen fikk mindre skader i fronten. Det oppstod ikke brann.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2008/12T

Tap av halerotoreffektivitet (Loss of Tail rotor Effectiveness, LTE) med påfølgende uventet dreining (unanticipated yaw) kan inntreffe ved manøvrering i lav hastighet og sidevind. Det har vært to ulykker i Norge på under ett år der flygere med liten flygererfaring trolig har mistet kontrollen over helikopteret som følge av LTE.

SHT tilrår Luftfartstilsynet å vurdere om de norske helikopterskolene, ved opplæring til både privat- og trafikkflygersertifikat, fokuserer tilstrekkelig på fenomenet LTE og hvordan det best kan unngås.

 

Fakta

Sted Rudskogen i Østfold
Hendelsesdato 29.10.2007
ICAO flyplassindikator ENRK
Luftfartøy Robinson R44
Reg. merke LN-OCA
Flygeforhold VMC
Fylke Østfold
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Privat
Kategori luftfart Lett, helikopter (<= 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart