Rapport om luftfartsulykke på Rudskogen i Østfold 29. oktober 2007 med Robinson Helicopter R44, LN-OCA
Luftfart rapport 2008/18
Tap av halerotoreffekt i hover ca. 1,5 m over bakken. Helikopteret begynte å rotere og kolliderte sidelengs mot førerhuset på en parkert tankbil. Det ble liggende opp ned på taket av tankbilen. Helikopteret ble totalskadet. De tre som var om bord fikk lettere skader. Tankbilen fikk mindre skader i fronten. Det oppstod ikke brann.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2008/12T
Tap av halerotoreffektivitet (Loss of Tail rotor Effectiveness, LTE) med påfølgende uventet dreining (unanticipated yaw) kan inntreffe ved manøvrering i lav hastighet og sidevind. Det har vært to ulykker i Norge på under ett år der flygere med liten flygererfaring trolig har mistet kontrollen over helikopteret som følge av LTE.
SHT tilrår Luftfartstilsynet å vurdere om de norske helikopterskolene, ved opplæring til både privat- og trafikkflygersertifikat, fokuserer tilstrekkelig på fenomenet LTE og hvordan det best kan unngås.
Fakta
Sted | Rudskogen i Østfold |
Hendelsesdato | 29.10.2007 |
ICAO flyplassindikator | ENRK |
Luftfartøy | Robinson R44 |
Reg. merke | LN-OCA |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Østfold |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |