Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes 30. januar 2005 med SAS Braathens Boeing B737-500, LN-BRV

Luftfart rapport 2009/07

Landing på glatt bane og med sidevind. Etter utrulling tapte fartøysjefen kontroll på flyet hvorpå flyet dreide 160 grader og værhanet senere inn i vinden. Ingen personskader eller materielle skader. Undersøkelsene har avdekket at rullebanen hadde mindre friksjon enn de målte friksjonstallene skulle tilsi. Dette i kombinasjon men sterkere vind enn forventet resulterte i tap av retningskontroll.

Animasjon av landingen

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2009/15T

Braathens OM Part B/SAS Norge OM-B, aksepterte/aksepterer operasjoner på vinterpreparerte rullebaner med redusert bredde på 30 meter. Dette forholdet var ikke en utløsende faktor ved denne hendelsen, men SHT vurderer det som en risikofaktor.

SHT tilrår at SAS Norge (tidligere SAS Braathens) revurderer sin praksis med å akseptere redusert rullebanebredde utover Boeings anbefaling.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2009/14T

Havarikommisjonens undersøkelser av flere hendelser viser at det var/er praksis i Braathens/SAS Braathens/SAS Norge å akseptere friksjonstall/oppgitt bremseeffekt for våt eller fuktig snø- eller isbelagt rullebane.

SHT tilrår at SAS Norge (tidligere SAS Braathens) revurderer denne praksisen og i stedet vurderer rullebaner som glatte uavhengig av høyere anslått eller rapportert friksjon på våt eller fuktig snø- eller islagt rullebane.

 

Fakta

Sted Harstad/Narvik lufthavn Evenes (ENEV)
Hendelsesdato 30.01.2005
ICAO flyplassindikator ENEV
Luftfartøy Boeing 737-300/400/500
Operatør SAS Braathens
Reg. merke LN-BRV
Flygeforhold VMC
Fylke Nordland
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet
FIR/AOR ENBD (Bodø ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart