Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes 30. januar 2005 med SAS Braathens Boeing B737-500, LN-BRV
Luftfart rapport 2009/07
Landing på glatt bane og med sidevind. Etter utrulling tapte fartøysjefen kontroll på flyet hvorpå flyet dreide 160 grader og værhanet senere inn i vinden. Ingen personskader eller materielle skader. Undersøkelsene har avdekket at rullebanen hadde mindre friksjon enn de målte friksjonstallene skulle tilsi. Dette i kombinasjon men sterkere vind enn forventet resulterte i tap av retningskontroll.
Animasjon av landingen
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2009/15T
Braathens OM Part B/SAS Norge OM-B, aksepterte/aksepterer operasjoner på vinterpreparerte rullebaner med redusert bredde på 30 meter. Dette forholdet var ikke en utløsende faktor ved denne hendelsen, men SHT vurderer det som en risikofaktor.
SHT tilrår at SAS Norge (tidligere SAS Braathens) revurderer sin praksis med å akseptere redusert rullebanebredde utover Boeings anbefaling.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2009/14T
Havarikommisjonens undersøkelser av flere hendelser viser at det var/er praksis i Braathens/SAS Braathens/SAS Norge å akseptere friksjonstall/oppgitt bremseeffekt for våt eller fuktig snø- eller isbelagt rullebane.
SHT tilrår at SAS Norge (tidligere SAS Braathens) revurderer denne praksisen og i stedet vurderer rullebaner som glatte uavhengig av høyere anslått eller rapportert friksjon på våt eller fuktig snø- eller islagt rullebane.
Fakta
Sted | Harstad/Narvik lufthavn Evenes (ENEV) |
Hendelsesdato | 30.01.2005 |
ICAO flyplassindikator | ENEV |
Luftfartøy | Boeing 737-300/400/500 |
Operatør | SAS Braathens |
Reg. merke | LN-BRV |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Nordland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |