Rapport om luftfartsulykke 21. november 2004 i vågåvannet med Eurocopter SA 365 N1, LN-OPJ operert av Norsk Luftambulanse AS
Luftfart rapport 2009/27
Luftambulansehelikopter stasjonert på Dombås. Trening på pick-up av person fra vann. Fartøysjefen mistet kontroll over helikopteret i lav høyde over vannet i forbindelse med at redningsmannen hoppet ut. Helikopteret nødlandet og ble liggende opp ned på ca. 3 m dyp. Besetningen kom fysisk uskadet ut av helikopteret og ble berget etter kort tid. Det var god sikt, oppholdsvær og -4 til -7 grader C i området, og vanntemperaturen var ca. 0 grader C. Undersøkelsen har avdekket omfattende skader på Fenestron (halerotorvifte) og skader som kan forventes som følge av havariet. Tekniske undersøkelser hos produsenten har ikke avdekket materialfeil i Fenestron-bladene. Havarikommisjonen mener at ulykken ble utløst av at halen utilsiktet må ha kommet ned i, eller så nær vannflaten at halerotoren greide å trekke vann, og dermed ble overbelastet.
Fakta
Sted | Vågåvann, Oppland |
Hendelsesdato | 21.11.2004 |
Luftfartøy | Eurocopter AS365 Dauphin 2 |
Operatør | Norsk Luftambulanse AS |
Reg. merke | LN-OPJ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Oppland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |