Rapport om alvorlig luftfartshendelse i Bodø 24. februar 2008 med Sikorsky S-61N, G-ATFM operert av British International

Luftfart rapport 2011/15

Innflyging til Bodø under spesiell VFR i dårlig sikt i tette snøbyger. Potensiell ulykke avverget av radarledet innflyging IMC. Ble ledet inn på en ILS og fikk etterhvert rullebanen i sikte og landet uten ytterligere hendelser. Den alvorlige luftfartshendelsen betraktes som en organisatorisk hendelse. Undersøkelsene har avdekket svakheter i praktisering av innleie av utenlandske operatører. SHT fremmer to tilrådinger.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2011/15T

Det var inngått en “wet lease” avtale i henhold til JAR OPS 3 regelverk. Avtalen forutsatte at det innleide selskapet tilfredsstilte alle formelle krav, hvilket det også gjorde. Havarikommisjonen finner det mangelfullt at bestiller/oppdragsgiver ikke vektla de lokale utfordringene som forskjellen mellom å fly VFR i Sør-England og i Nord-Norge vinterstid.

SHT tilrår at bestiller/oppdragsgiver stiller krav til kvalifikasjoner og trening, og gir en detaljert sikkerhetsorientering til den innleide besetningen for hvert nytt detasjement. I en slik sikkerhetsorientering bør vær-, sikt- og klimatiske forhold, helikopter ILS og eventuelle alternative prosedyrer, basert på det innleide selskap sin risikovurdering vektlegges.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2011/14T

Luftfartstilsynets godkjennelse av leieavtalen innebærer at formalkrav i lisensforskriften og BSL JAR OPS 3 oppfylles. I dette tilfellet var det ikke stilt tilleggskrav for å ivareta de spesielle utfordringene oppdraget innebar. Denne alvorlige hendelsen viser at det sikkerhetsmessig ikke nødvendigvis er tilstrekkelig å tilfredsstille de spesifikke formuleringene i regelverket (“compliance vs safety”).

SHT tilrår at Luftfartstilsynet, med hjemmel i lisensforskriftens artikkel 9, jf. artikkel 10, nr. 2, pålegger innleide selskap et økt ansvar for sikkerheten ved å kreve dokumenterte risikovurderinger og tilhørende sikkerhetskompenserende tiltak som må iverksettes for å
utføre oppdraget.


 

 

Fakta

Sted Bodø CTR ENBO
Hendelsesdato 24.02.2008
ICAO flyplassindikator ENBO
Luftfartøy Sikorsky S-61
Reg. merke G-ATFM
Flygeforhold IMC
Fylke Nordland
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, helikopter (> 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR ENBD (Bodø ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart