Rapport om luftfartsulykke i Sirdal 28.05.2010 med Cirrus SR20, LN-BCD
Luftfart rapport 2012/01
Privatflyet var underveis fra Stavanger til Jarlsberg da skyer gjorde det nødvendig å snu for å opprettholde visuelle referanser. I svingen kom flyet inn i skyer med kraftig ising og turbulens, og kontrollen gikk tapt. Et sannsynlig totalhavari med fatalt utfall ble forhindret av at fartøysjefen løste ut flyets redningsskjerm. Flyet kom i ulendt terreng og fikk betydelige strukturelle skader. Alle fire om bord slapp uskadet fra ulykken.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2012/01T
Dersom redningsskjerm løses ut under flyging, er luftfartøyet i en alvorlig nødsituasjon. Sannsynligheten for at situasjonen og posisjonen blir oppfattet av alarm- og redningstjenesten øker dersom nødpeilesenderen i samme øyeblikk løses ut automatisk.
SHT tilrår Cirrus Aircraft å utvikle automatikk som sørger for å løse ut nødpeilesenderen idet Cirrus Aircraft Parachute System (CAPS) aktiveres.
Fakta
Sted | Sirdal, Vest-Agder |
Hendelsesdato | 28.05.2010 |
Reg. merke | LN-BCD |
Fylke | Vest-Agder |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |