Rapport om luftfartsulykke ved Sollihøgda i Hole i Buskerud 14. januar 2014 med Airbus Helicopters EC 135 P2+, LN-OOI operert av Norsk Luftambulanse AS
Luftfart rapport 2015/06
Ambulansehelikopteret var på vei til en trafikkulykke ved Sollihøgda. Da det skulle lande, traff det en kraftlinje og falt ned fra ca. 25 m høyde. To besetningsmedlemmer omkom og en ble alvorlig skadet. Helikopteret ble totalskadet.
Luftfartshindringer utgjør en betydelig risiko for alle som opererer i lav høyde. Den aktuelle kraftlinjen var ikke fysisk merket og var usedvanlig vanskelig å oppdage fra luften. Undersøkelsen har identifisert svakheter ved sambandet, det digitale kartsystemet som var i bruk og ved selskapets prosedyrer.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2015/04T
Ulykken med Norsk Luftambulanse AS 14. januar 2014 skjedde da helikopteret var i ferd med å lande på en havarilomme og traff en kraftlinje som krysset den naturlige innflygingstraséen. Økt bruk av forhåndsdefinerte landingsplasser, fremfor landing på ukjent plass i terrenget, vil kunne bidra til økt sikkerhet. Tilrettelagte havarilommer og rasteplasser kan være godt egnet som forhåndsdefinerte landingsplasser.
Statens havarikommisjon for transport mener at havarilommer og rasteplasser så langt det er praktisk mulig bør utformes slik at de også kan tjene som sikker landingsplass for helikoptre, og tilrår derfor at Statens vegvesen innlemmer vurdering av hinderfrihet og øvrige relevante faktorer i standarden som gjelder for utforming av slike.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2015/05T
Dagens database over luftfartshindre (NRL) er både mangelfull og teknisk sett lite tilpasset GPS-baserte varslingssystemer. Statens havarikommisjon for transport mener en satsning på å utvikle hinderdatabasen kan forebygge kollisjoner og dermed gi sikkerhetsgevinst for luftambulanser så vel som andre luftfartsaktører. For at satsningen med å forbedre dagens database over luftfartshindre skal lykkes, må flere aktører underlagt ulike departementer bidra.
Basert på ovenstående tilrår Statens havarikommisjon for transport at Samferdselsdepartementet tar ansvar for å koordinere arbeidet med å videreutvikle dagens hinderdatabase med sikte på å utnytte den sikkerhetsgevinsten som kan hentes ut av moderne GPS-baserte varslingssystemer.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2015/06T
Ved landing på ukjent sted, er luftfartshindringer en betydelig risikofaktor. Havarikommisjonen mener å ha avdekket forbedringspotensial i Norsk Luftambulanse AS’ sikkerhetsarbeid på dette området. Eksempelvis kan nevnes standardisering, hensiktsmessighet og bruk av hindervarsling på digitale kart, samt beste praksis for arbeidsfordeling mellom besetningsmedlemmer.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Norsk Luftambulanse AS revitaliserer arbeidet med å kartlegge og håndtere risiko forbundet med landing på ukjent landingsplass.
Fakta
Sted | Ved Sollihøgda, Hole kommune, Buskerud |
Hendelsesdato | 14.01.2014 |
Luftfartøy | Eurocopter øvrige |
Operatør | Norsk Luftambulanse AS |
Reg. merke | LN-OOI |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Buskerud |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | SAR/ambulanse |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |