Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Klanten flyplass 26. mai 2015 med Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau ASK 21 Mi, LN-GMI
Luftfart rapport 2016/02
Fartøysjefen var på vei fra Otrøvatnet til Klanten da han fikk varsel om lavt oljenivå i motoren. En undersøkelse av motoren etter landing viste at det hadde oppstått en sprekk i eksosanlegget og at det hadde medført et branntilløp og varmeskader.
Undersøkelsen har vist at det kan være vanskelig å oppdage sprekker i eksosanlegget. For å gjøre det enklere å oppdage feilen må brukerne gis relevant informasjon om tegn til en begynnende sprekk. Havarikommisjonen har gitt en sikkerhetstilråding til fabrikken om dette.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2016/01T
Sprekker i eksospotten på fly av typen Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau ASK 21 Mi kan føre til varmeskader og mulig brann i motorinstallasjonen. Etter Havarikommisjonens mening er faren for dette ikke tilstrekkelig omtalt og vektlagt i flyets Flight Manual, vedlikeholdsprogram eller annen offisiell informasjon fra seilflyprodusenten.
Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor at Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau publiserer relevant informasjon slik at brukere av ASK 21 Mi veiledes til tidlig å oppdage en lekkasje i eksospotten.
Fakta
Sted | Ved Klanten flyplass (ENKL) |
Hendelsesdato | 26.05.2015 |
ICAO flyplassindikator | ENKL |
Luftfartøy | Øvrige motorglidere |
Operatør | Klanten flyklubb |
Reg. merke | LN-GMI |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Telemark |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Seilfly (inkl. motorglider), Single-engine |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |