Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Klanten flyplass 26. mai 2015 med Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau ASK 21 Mi, LN-GMI

Luftfart rapport 2016/02

Fartøysjefen var på vei fra Otrøvatnet til Klanten da han fikk varsel om lavt oljenivå i motoren. En undersøkelse av motoren etter landing viste at det hadde oppstått en sprekk i eksosanlegget og at det hadde medført et branntilløp og varmeskader.

Undersøkelsen har vist at det kan være vanskelig å oppdage sprekker i eksosanlegget. For å gjøre det enklere å oppdage feilen må brukerne gis relevant informasjon om tegn til en begynnende sprekk. Havarikommisjonen har gitt en sikkerhetstilråding til fabrikken om dette.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2016/01T

Sprekker i eksospotten på fly av typen Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau ASK 21 Mi kan føre til varmeskader og mulig brann i motorinstallasjonen. Etter Havarikommisjonens mening er faren for dette ikke tilstrekkelig omtalt og vektlagt i flyets Flight Manual, vedlikeholdsprogram eller annen offisiell informasjon fra seilflyprodusenten.

Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor at Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau publiserer relevant informasjon slik at brukere av ASK 21 Mi veiledes til tidlig å oppdage en lekkasje i eksospotten.

Fakta

Sted Ved Klanten flyplass (ENKL)
Hendelsesdato 26.05.2015
ICAO flyplassindikator ENKL
Luftfartøy Øvrige motorglidere
Operatør Klanten flyklubb
Reg. merke LN-GMI
Flygeforhold VMC
Fylke Telemark
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Privat (klubb)
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Seilfly (inkl. motorglider), Single-engine
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart