Rapport om luftfartsulykke i sjøen ca. 11 NM syd for Mandal 22. juni 2019 med Piper PA-28-161, operert av Sola flyklubb
Luftfart rapport 2020/12
Politiet anmodet Flytjenesten i Norges Luftsportforbund om å søke etter en antatt omkommet person i sjøen syd for Mandal. LN-MTJ, en Piper PA-28-161 stasjonert på Sola, tok av fra Kjevik kl. 1217 og satte kurs mot det tildelte søkeområdet. Etter en kort søkeperiode mistet motoren effekt. Selv om fartøysjefen klarte å starte motoren igjen, kunne det ikke forhindre at flyet traff sjøen ca. kl. 1255.
Flyet sank umiddelbart, men de tre om bord kom seg raskt ut og fikk blåst opp redningsvestene. De ble berget etter nesten seks timer i sjøen. Fartøysjefen var bevisstløs og ble fløyet til Ullevål universitetssykehus i Oslo (OUS) hvor han senere døde.
Havarikommisjonen har avdekket flere svakheter ved organiseringen, planleggingen og gjennomføringen av det aktuelle søket. Dette gjelder særlig kommunikasjon og oppfølging av flygingen. Havarikommisjonen gir to sikkerhetstilrådinger i forbindelse med undersøkelsen.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2020/10T
I forbindelse med søket etter en antatt omkommet person (SEAO) i sjøen syd for Mandal 22. juni 2019 anmodet politiet om bistand fra den frivillige Flytjenesten. Under søket i lav høyde over sjøen mistet motoren på LN-MTJ effekten slik at flyet havnet i sjøen. Havarikommisjonens undersøkelser har avdekket flere svakheter ved organiseringen, planleggingen og gjennomføringen av det aktuelle søket som førte til at en person omkom og to personer ble liggende i sjøen i nesten seks timer før de ble berget.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Justis- og beredskapsdepartementet i dialog med Luftfartstilsynet gjør en vurdering av om søk over åpent hav for framtiden bare skal utføres av profesjonelle aktører med utstyr som er tilpasset de økte risikomomentene ved slike operasjoner.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2020/11T
Under søk i lav høyde etter en antatt omkommet person (SEAO) i sjøen syd for Mandal 22. juni 2019, mistet motoren på LN-MTJ effekten slik at flyet havnet i sjøen. En av de tre personene om bord omkom og to ble berget etter å ha ligget i sjøen i nesten seks timer uten overlevelsesutstyr. Havarikommisjonens undersøkelser har avdekket at det ikke ble gjennomført en reell risikovurdering før søket (SEAO) ble påbegynt, samt at søket ble gjennomført uten en robust kommunikasjonsplan.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at NLF reviderer retningslinjene for Flytjenesten slik at hvert enkelt oppdrag blir gjenstand for en reell risikovurdering, at det utarbeides en kommunikasjonsplan og at nødvendige tiltak iverksettes før flygingen påbegynnes.
Fakta
Sted | I sjøen ca. 11 NM syd for Mandal |
Hendelsesdato | 22.06.2019 |
Luftfartøy | Piper PA-28 Cherokee/Arrow/Archer m.fl. |
Operatør | Sola flyklubb |
Reg. merke | LN-MTJ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Agder |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |