Rapport om luftfartsulykke Oslo lufthavn Gardermoen 18. desember 2018 med Boeing 787-9, ET-AUP operert av Ethiopian Airlines
Luftfart rapport 2020/14
Tirsdag 18. desember 2018 kolliderte vingen på et fly fra Ethiopian Airlines med en lysmast på avisingsplattform «Bravo Nord». Besetningen på ruteflyet ble av bakkepersonalet på plattformen ved en glipp instruert til å benytte en avisingsstand som var begrenset til fly med vingespenn mindre enn 36 meter. Boeing 787-9 har et vingespenn på 60,12 meter. Undersøkelsen har blant annet vist at avisingskoordinatorene ikke hadde tilstrekkelige tekniske hjelpemidler som sikret riktig tildeling av avisingsstand basert på flyenes kategori. Besetningen på ET-AUP hadde ikke tilgang til informasjon om hvilke avisingsstands på Gardermoen som var godkjent for flytypen, og da ET-AUP svingte inn på avisingsområde «Bravo Nord», var det ingen merking, lys, skilting eller annen teknisk barriere som ga besetningen mulighet til selv å oppdage feiltildelingen av avisingsstand.
Det ble betydelige skader på ytre del av flyets høyre vinge, men uten at det oppstod drivstofflekkasje. Lysmasten ble også betydelig skadet.
SHT fremmer tre sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2020/12T
Den 18. desember 2018 kolliderte en Boeing 787-9 fra Ethiopian Airlines med en lysmast på en avisingsplattform ved Oslo lufthavn Gardermoen. Ved en glipp tildelte avisingskoordinator ETH715 en avisingsstand som kun var godkjent for fly med langt mindre vingespenn. Informasjon om hvilke avisingsstand de forskjellige flykategorier kan benytte var ikke kunngjort i AIP-Norge eller i NOTAM. For Gardermoen sin del, ble dette senere ivaretatt ved utgivelse av revidert AIP-Norge 10. oktober 2019.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at alle flyplassoperatører for norske lufthavner gjennomgår og kunngjør informasjon i AIP-Norge for de øvrige norske flyplasser med hensyn til begrensninger for hvilke avisingsstand/-områder de forskjellige flykategorier kan benytte.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2020/13T
Den 18. desember 2018 kolliderte en Boeing 787-9 fra Ethiopian Airlines med en lysmast på en avisingsplattform ved Oslo lufthavn Gardermoen. Ved en glipp tildelte avisingskoordinator luftfartøyet en avisingsstand som kun var godkjent for fly med langt mindre vingespenn.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Avinor Oslo lufthavn, i samråd med aktuelle handlingoperatører, å finne egnede tekniske løsninger på Gardermoen for å forhindre at fly ledes inn på feil avisingsstand.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2020/14T
Den 18. desember 2018 kolliderte en Boeing 787-9 fra Ethiopian Airlines med en lysmast på en avisingsplattform ved Oslo lufthavn Gardermoen. På linje med tidligere avgitte sikkerhetstilrådinger til FAA, EASA og ICAO samt Position Paper fra IFALPA med støtte fra Norsk Flygerforbund, mener Havarikommisjonen at anti-kollisjonshjelpemiddel ved taksing vil gi økt sikkerhet.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at EASA vurderer å innføre krav om at større luftfartøy blir utstyrt med anti-kollisjonshjelpemiddel for bruk ved taksing.
Fakta
Sted | Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM) |
Hendelsesdato | 18.12.2018 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | Boeing 787 serie |
Operatør | Ethiopian Airlines |
Reg. merke | ET-AUP |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |