Rapport om luftfartsulykke i Follebu, Gausdal kommune, Innlandet 1. august 2019 med Hughes HelicopterS Inc. 369D, SE-JVJ, operert av First European Aviation Company Sp. z.o.o.
Luftfart rapport 2021/07
Helikopteret gjennomførte linjeinspeksjon ved hjelp av laserskanning og fotografering fra luften. Etter ca. 52 minutters flyging ble fartøysjefen oppmerksom på en uvanlig vibrasjon i helikopteret. Vibrasjonene økte i intensitet og fartøysjefen besluttet å nødlande på et jorde. Under siste fase av innflygingen, i ca. 3 meters høyde, hørte besetningen et smell og helikopteret mistet all kraft. Fartøysjefen mistet kontroll over helikopteret som landet hardt. Høyre skid kollapset, horisontalstabilisatoren, og alle fem hovedrotorbladene var i kontakt med bakken og ble betydelig skadet. Besetningen ble ikke skadet. Tapet av motorkraft skyldtes et brudd i den inngående akseltappen i hovedgirboksen. Akselbruddet var forårsaket av utmatting. Det har ikke vært mulig å fastslå hvorfor utmattingen oppsto.
Uavhengig av årsak mener Havarikommisjonen at deler av vedlikeholdsarbeidet på hovedgirboksen ikke har vært utført i henhold til forventet standard. I tillegg mener Havarikommisjonen at vedlikeholdsstyringen og den framlagte vedlikeholdsdokumentasjonen var mangelfull.
Publisert 23.06.2021
Fakta
| Sted | Follebu, Gausdal kommune |
| Hendelsesdato | 01.08.2019 |
| Luftfartøy | McDonnell Douglas MD-369 |
| Operatør | First European Aviation Company Sp. (FEAC), Polen |
| Reg. merke | SE-JVJ |
| Flygeforhold | VMC |
| Fylke | Innlandet |
| Hendelsestype | Luftfartsulykke |
| Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
| Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
| Flykategori | Helikopter, Single-engine, Turboprop/turboshaft |
| FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |