Rapport om luftfartsulykke på Stavanger lufthavn Sola 9. april 2018 med Beech King-Air B200, LN-NOA
Luftfart rapport 2021/13
Besetningen har forklart at understellet kollapset da flyet landet på rullebanen. De opplevde at flyet krenget noe til venstre like etter landing og fartøysjefen, som var PM (Pilot Monitoring), reagerte med å legge hånden på understellhåndtaket for å kjenne om det var helt nede. Videre har han forklart at han i en reflekshandling beveget håndtaket opp, for så raskt å sette det ned igjen. Dette skal da i følge besetningen ha medført at understellet ble innfelt og at flyet tok bakken med buken. Flyet skled rett fram 277 meter før det kom til ro. Besetningen var uskadet mens flyet ble påført skader på nesehjulsmekanisme, begge propeller, buken og bakkant av flaps.
Havarikommisjonen har brukt mye ressurser i forsøk på å finne samsvar mellom besetningens forklaring og undersøkelsesresultatene, men uten helt å lykkes.
Det ble gjennomført en grundig gjennomgang av understellet etter ulykken uten at det ble funnet vesentlige feil ved systemet. Havarikommisjonen mener at understellet enten var i transitt da de landet eller at det var helt innfelt, hvilket resulterte i en buklanding.
Publisert 17.12.2021
Fakta
Sted | Stavanger lufthavn Sola |
Hendelsesdato | 09.04.2018 |
ICAO flyplassindikator | ENZV |
Luftfartøy | Beech Super King Air 200 |
Operatør | Airwing AS |
Reg. merke | LN-NOA |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Rogaland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |