Rapport om alvorlig luftfartshendelse i Kongsvikdalen, Tjeldsund kommune i Troms og Finnmark, 20. november 2021 med Airbus Helicopters MBB-BK117 D-2, LN-OOS, operert av Norsk Luftambulanse AS
Luftfart rapport 2022/10
Lørdag 20. november 2021 var et luftambulansehelikopter ute på oppdrag for å hjelpe tre personer som hadde gått seg bort i fjellet. Det var tett snøvær. Helikopteret måtte stå i hover og på bakken med motorene igang i nær en time mens mannskapet ventet på å få lastet personene ombord. På vei ut av Kongsvikdalen var besetningen klar over en kraftlinje de måtte passe seg for. I den dårlige sikten brukte besetningen tid å lokalisere kraftlinjen. I denne fasen stoppet den ene motoren. Besetningen landet umiddelbart uten problemer og kort tid etter landing stoppet også den andre motoren. Ingen ble skadet i hendelsen. Undersøkelsen har avdekket at motorene stoppet som følge av is i luftinntaket som kunne gå uhindret i motoren.
Undersøkelsen og tester i etterkant har ikke avdekket noen teknisk feil ved motorene som gjorde at de stoppet. Isen hadde mest sannsynlig bygget seg opp i Inlet Barrier Filter (IBF) systemet mens helikopteret ventet på de nødstedte. IBF-systemet er et valgfritt og avtakbart støv- og partikkelfilter som erstatter standard luftinntakløsning.
Norske vinterforhold langs kysten med temperaturer rett rundt null grader og mye luftfuktighet er værforhold der is kan dannes IBF-systemet.
Helikoptertypen har to mulige konfigurasjoner for luftinntak og sikkerhetsproblemet gjelder kun for IBF-systemet. Airbus Helicopters Deutschland har satt i gang et arbeid med å løse dette sikkerhetsproblemet.
Publisert 15.11.2022
Fakta
Sted | Kongsvikdalen, Troms og Finnmark |
Hendelsesdato | 20.11.2021 |
Luftfartøy | Øvrige helikoptre |
Operatør | Norsk Luftambulanse AS |
Reg. merke | LN-OOS |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Troms og Finnmark |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |