Rapport om alvorlig luftfartshendelse under innflygning til Stavanger lufthavn, Sola 25. september 2020 med Sikorsky S-92A, LN-ONQ, operert av Bristow Norway AS

Luftfart rapport 2023/08

Fredag 25. september 2020 var et Sikorsky Aircraft Corporation S-92A, operert av Bristow Norway på vei tilbake til Sola etter en flygning til oljeplattformen West Elara i Nordsjøen. Under nedstigningen, i en høyde av ca. 4 500 ft og 25-30 NM sørvest av flyplassen, fikk besetningen flere varsellys om tap av oljetrykk og økende oljetemperatur i helikopterets hovedgirboks. Besetningen sendte ut nødmeldingen MAYDAY, men klarte å ta helikopteret til Sola og lande der. Ingen personer ble skadet. Etter at helikopteret var parkert og rotoren var stoppet, ble det klart at det hadde oppstått en betydelig oljelekkasje ved hovedgirboksens venstre side. Havarikommisjonens undersøkelse har vist at tapet av oljetrykk og økningen i oljetemperaturen kom som en følge av at en stoppskive av metall hadde kilt seg fast i hovedgirboksens oljesystem.

Skiven stod på høykant og reduserte dermed oljestrømmen i returoljekanalen. Stoppskiven hadde tydelige spor etter at den tidligere hadde vært i bruk, og Havarikommisjonen mener det er sannsynlig at den har kommet inn i girboksen i forbindelse med vedlikehold når generatoren har blitt tatt av flensen på accessory module. Havarikommisjonen har ikke vært i stand til å tidfeste når skiven kom inn i girboksen. Siste gang generatoren var demontert slik at en skive kunne komme inn i girboksen var 487,35 flytimer før hendelsen. Havarikommisjonen har følgelig grunn til å anta at skiven har vært inne i hovedgirboksen i minst 487,35 flytimer.

Som følge av undersøkelsen har Havarikommisjonen fremmet en sikkerhetstilråding til Luftfartstilsynet. Der tilrås Luftfartstilsynet å følge opp helikopteroperatørenes prosedyrer og rutiner knyttet til FOD, og FOD i tilknytting til girboksarbeider spesielt.

Skiven slik den ble funnet i returoljekanalen etter demontering av input module.
Skiven slik den ble funnet i returoljekanalen etter demontering av input module. Enheten er fotografert liggende på siden. Montert i helikopteret er oljekanalens posisjon nederst på enheten. 
Foto: NTSB/SHK

Publisert 03.11.2023

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Luftfart nr. 2023/05T

Den 25. september 2020 nødlandet et helikopter av typen Sikorsky S-92A på Stavanger Lufthavn, Sola etter tap av oljetrykk og overoppheting av hovedgirboksen. En metallskive hadde kommet inn i girboksen og redusert oljestrømmen i en returoljekanal. En helikoptergirboks er en sikkerhetskritisk komponent, og at fremmedlegemer kan komme inn i girboksen må unngås.

Statens havarikommisjon tilrår Luftfartstilsynet å følge opp helikopteroperatørenes prosedyrer og rutiner knyttet til FOD, og FOD i tilknytting til girboksarbeider spesielt.

Fakta

Sted 25-30 NM sørvest for Stavanger lufthavn Sola (ENZV)
Hendelsesdato 25.09.2020
ICAO flyplassindikator ENZV
Luftfartøy Sikorsky øvrige
Operatør Bristow Norway AS
Reg. merke LN-ONQ
Flygeforhold VMC
Fylke Rogaland
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Kontinentalsokkel
Kategori luftfart Tung, helikopter (> 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR ENSV (Stavanger ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart