Rapport om alvorlig luftfartshendelse på Bryne i Rogaland 25. oktober 2022 med Airbus Helicopters AS 350B3, LN-OGN operert av Helitrans AS
Luftfart rapport 2024/01
Under arbeid med å trekke ledninger til en kraftlinje (stringing) opplevde fartøysjefen å få noe han mente var Pilot-induced oscilations (PIO). Helikopteret kom ut av kontroll og traff en høyspentmast slik at høyre skid (meie) ble bøyd. Fartøysjefen slapp det underhengende verktøyet og fikk kontroll over helikopteret slik at han kunne lande.
Når fenomenet PIO omtales i forbindelse med helikopter benyttes ofte begrepet Rotorcraft Pilot Coupling (RPC). RPC kan deles inn i to undergrupper. PIO hvor piloten er bidragsyter med aktive styrekommandoer og PAO (Pilot-assisted oscillations) hvor flygeren gir ufrivillige styrekommandoer fordi han blir påvirket av helikopterets bevegelser. Det kan ikke slås fast om det var brå manøvrering fra fartøysjefens side, og/eller kontakt mellom verktøyet og masten som utløste RPC.
En forholdsvis høy friksjon på collective vil redusere sannsynligheten for å få RPC i et helikopter.
Publisert 19.01.2024
Fakta
Sted | Bryne (11 NM sør for Stavanger lufthavn Sola (ENZV)) |
Hendelsesdato | 25.10.2022 |
ICAO flyplassindikator | ENZV |
Luftfartøy | Airbus Helicopter AS 350 B3 Ecureuil |
Operatør | Helitrans AS |
Reg. merke | LN-OGN |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Rogaland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |