Rapport om flysikkerhet og tildeling av konsesjoner ved Arendal lufthavn Gullknapp i årene 2020–2023

Luftfart rapport 2024/05

Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i tre ulike luftfartshendelser som alle skjedde ved Arendal lufthavn Gullknapp i tidsrommet 19. juni–13. september 2023. Hendelsene var knyttet til skoleflyging og trafikkonflikter, der unnamanøver var nødvendig for å avverge et mer alvorlig utfall. Hovedfokus i undersøkelsen har vært de sikkerhetsmessige rammebetingelsene for aktivitetene på lufthavnen. Overordnede beslutninger framstår å ha hatt negativ påvirkning på flysikkerheten. 

Fra 2018, da flyskolen OSM Aviation Academy etablerte sin base ved Arendal lufthavn Gullknapp, har antall flybevegelser vokst kraftig, samtidig som lufthavnen i 2021 la ned lufttrafikktjenesten (AFIS). 

Undersøkelsen har vist at kombinasjonen av økt flytrafikk og redusert tjenestenivå, må anses å ha potensial til å redusere sikkerheten for fremtidige operasjoner ved Arendal lufthavn Gullknapp. Konsesjonene med tillatelse til økt aktivitet synes ikke i tilstrekkelig grad å hensynta flysikkerheten sett opp mot andre vurderingstemaer. 

I juni 2024 konkluderte Arendal lufthavn Gullknapp, i samråd med berørte enheter av lufttrafikktjenesten, at AFIS-tjenesten må gjenåpnes for å sikre ivaretagelse av et akseptabelt sikkerhetsnivå. 

Havarikommisjonen mener at Luftfartstilsynet (LT) som norsk luftfartsmyndighet, og Samferdselsdepartementet (SD), som har det overordnede ansvaret for rammebetingelsene i luftfartssektoren, må vurdere om dagens regelverk for tildeling av konsesjoner har vilkår som i tilstrekkelig grad ivaretar flysikkerheten. I dette ligger også rollefordelingen mellom SD og LT. Havarikommisjonen har fremmet en sikkerhetstilråding til Samferdselsdepartementet og en sikkerhetstilråding til Luftfartstilsynet om dette.

Publisert 20.06.2024

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Luftfart nr. 2024/07T

Havarikommisjonen har i denne undersøkelsen gjennomgått de sikkerhetsmessige rammebetingelsene for aktivitetene på Arendal lufthavn Gullknapp, og funnet at overordnede beslutninger på systemnivå framstår å ha hatt negativ påvirkning på flysikkerheten.

Undersøkelsen har vist at kombinasjonen av økt flytrafikk og redusert tjenestenivå må anses å ha potensial til å redusere sikkerheten for fremtidige operasjoner ved flyplassen. Konsesjoner der det er gitt tillatelse til økt aktivitet synes ikke i tilstrekkelig grad å hensynta sikkerhet sett opp mot andre vurderingstemaer. I dette ligger også rollefordelingen mellom Samferdselsdepartementet (SD) og Luftfartstilsynet (LT). I tilfellet Gullknapp ser det ut til at flyfaglige råd fra Luftfartstilsynet ikke har blitt tilstrekkelig hensyntatt.

Statens havarikommisjon tilrår at Luftfartstilsynet som norsk luftfartsmyndighet, vurderer om dagens regelverk for tildeling av konsesjoner har vilkår som i tilstrekkelig grad ivaretar flysikkerheten.

Sikkerhetstilråding Luftfart nr. 2024/08T

Havarikommisjonen har i denne undersøkelsen gjennomgått de sikkerhetsmessige rammebetingelsene for aktivitetene på Arendal lufthavn Gullknapp, og funnet at overordnede beslutninger på systemnivå framstår å ha hatt negativ påvirkning på flysikkerheten.

Undersøkelsen har vist at kombinasjonen av økt flytrafikk og redusert tjenestenivå må anses å ha potensial til å redusere sikkerheten for fremtidige operasjoner ved flyplassen. Konsesjoner der det er gitt tillatelse til økt aktivitet synes ikke i tilstrekkelig grad å hensynta sikkerhet sett opp mot andre vurderingstemaer. I dette ligger også rollefordelingen mellom Samferdselsdepartementet (SD) og Luftfartstilsynet (LT). I tilfellet Gullknapp ser det ut til at flyfaglige råd fra Luftfartstilsynet ikke har blitt tilstrekkelig hensyntatt.

Statens havarikommisjon tilrår at Samferdselsdepartementet, som har det overordnede ansvaret for rammebetingelsene i luftfartssektoren, vurderer om dagens regelverk for tildeling av konsesjoner har vilkår som i tilstrekkelig grad ivaretar flysikkerheten.

Fakta

Sted Arendal lufthavn Gullknapp, Froland kommune, Agder fylke
Hendelsesdato 19.06.2023
ICAO flyplassindikator ENGK
Operatør OSM Aviation Academy AS / OSM Aviation Academy AS
Reg. merke SE-MIN og SE-LZF
Flygeforhold VMC
Fylke Agder
Type hendelse Lufttrafikkhendelse
Type flyging Skole / Skole
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg) / Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme kategori luftfart