Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Gullesfjorden i Kvæfjord kommune, Troms fylke, 6. september 2021 med Airbus Helicopters AS 350 B1, LN-ORJ, operert av Heli-Team AS
Luftfart rapport 2024/09
I forbindelse med en linjebefaring av en kraftlinje øst for Gullesfjorden hektet et helikopter seg fast i, og kuttet, en kraftledning i et fjordspenn med tre kraftledninger. Helikoptret hektet seg fast slik at den midterste kraftledningen ble løftet over neste kraftledning før den ble kuttet av helikoptrets rotorblad. Kun tilfeldigheter og fartøysjefens håndtering i etterkant av kollisjonen hindret hendelsen fra å bli en alvorlig ulykke. Det var fire personer om bord og det oppstod ingen person- eller miljøskader.
Havarikommisjonen mener at det kun var tilfeldigheter som gjorde at hendelsen ikke endte opp i en fatal ulykke. Måten helikopteret hektet seg fast i kraftledningen på, og fartøysjefens manøvrering da han oppdaget kraftledningen, reduserte hendelsens omfang og konsekvens. Etter at helikopterets rotorblad kuttet kraftledningen, viste fartøysjefen godt flygerskjønn og gjennomførte en vellykket nødlanding.
Havarikommisjonen mener mangelfull tilrettelegging fra helikopteroperatøren, planlegging og gjennomføring, kraftlinjens dårlige synlighet, flygerens begrensede erfaring med linjebefaring og høy mental arbeidsbelastning for flygeren i den aktuelle situasjonen samlet resulterte i at fartøysjefen ikke ble oppmerksom på fjordspennet før kollisjonen var uunngåelig.
Publisert 24.10.2024
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Luftfart nr. 2024/10T
Ved befaring av en kraftlinje den 6. september 2021 kuttet LN-ORJ, et helikopter fra Heli-Team et fjordspenn over Gullesfjorden i Kvæfjord kommune. Vesterålskraft Nett AS’ fjordspenn over Gullesfjorden var ikke merket, og selskapet hadde i 2010 sendt en henvendelse til Luftfartstilsynet om fritak for merking. Luftfartstilsynet konkluderte, uten særlig begrunnelse, med at fjordspennet ikke var til hinder for luftfart og henviste blant annet til at Statnetts fjordspenn lenger sør i fjorden var merket. Havarikommisjonen mener dette kan være en feilvurdering. At kun ett av to spenn er merket vil ytterligere kunne svekke synligheten av det umerkede spennet ved at fokus tas bort fra det umerkede spennet. Resultatet vil dermed kunne være økt risiko for sammenstøt med dette.
Statens havarikommisjon tilrår Luftfartstilsynet å revurdere sin konklusjon og vurdere om fjordspennet over Gullesfjorden likevel bør fysisk merkes.
Sikkerhetstilråding Luftfart nr. 2024/11T
Ved befaring av en kraftlinje den 6. september 2021 kuttet LN-ORJ, et helikopter fra Heli-Team et fjordspenn over Gullesfjorden i Kvæfjord kommune. Fjordspennet over Gullesfjorden hadde blitt vurdert av Luftfartstilsynet for krav til fysisk merking. Luftfartstilsynet hadde konkludert med at det ikke var krav til merking og gitt fritak. Havarikommisjonen kan ikke se bort fra at det kan finnes andre luftfartshindre som har fått fritak på samme grunnlag, og har forespurt Luftfartstilsynet om det foreligger andre luftspenn med fritak. Havarikommisjonen har mottatt informasjon fra Luftfartstilsynet, om at det er foretatt en gjennomgang av vedtak som gjelder luftspenn som har fritak eller delvis fritak fra merkeplikt fra og med 2009.
Statens havarikommisjon tilrår Luftfartstilsynet å følge opp luftspenn som har fritak eller delvis fritak fra merkeplikt for å verifisere at disse er merket i henhold til forskrift 15. juli 2014 nr. 980 om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder.
Fakta
Sted | Tverrbakkhella, Gullesfjorden Kvæfjord kommune, Troms |
Hendelsesdato | 06.09.2021 |
Luftfartøy | Airbus Helicopters AS 350 B1 |
Operatør | Heli-Team AS |
Reg. merke | LN-ORJ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Troms |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |