Rapport om luftfartshendelse 120 NM sørvest for Stavanger lufthavn Sola 20. oktober 2020 med Sikorsky S-92A, LN-OMI, operert av Bristow Norway AS
Luftfart rapport 2025/05
Tirsdag 20. oktober 2020 var Sikorsky Aircraft Corporation S-92A LN-OMI, operert av Bristow Norway AS, på vei fra Sola til olje- og gassinstallasjonen Ekofisk Kilo. Etter en knapp times flyging fikk besetningen brannvarsel for en av motorene. Besetningen besluttet å stoppe motoren og brukte de to brannflaskene som var tilgjengelige. Brannvarselet fortsatte imidlertid, men siden de ikke registrerte andre indikasjoner på brann, konkluderte de med at varselet var falskt. Det startet derfor opp igjen motoren og fortsatte mot Ekofisk hvor de landet på Ekofisk Lima.
Etter landing ble motor og motorrom inspisert, og det ble konstatert at det ikke hadde vært brann.
Det har vært en rekke falske brannvarsler for motor på S-92. Det vanlige har imidlertid vært at varslene har vært kortvarige. Havarikommisjonen mener at falske varsler utgjør et alvorlig problem, særlig fordi falske varsler svekker tilliten til brannvarslingssystemet. Hendelsen berører flere problemstillinger vedrørende falske brannvarsler og håndteringen av disse.
Publisert 11.03.2025
Fakta
Sted | Ca. 120 NM sørvest for Stavanger lufthavn Sola |
Hendelsesdato | 20.10.2020 |
ICAO flyplassindikator | ENLE |
Luftfartøy | Sikorsky øvrige |
Operatør | Bristow Norway AS |
Reg. merke | LN-OMI |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Annet/offshore |
Type hendelse | Luftfartshendelse |
Type flyging | Kontinentalsokkel |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |