Rapport om luftfartshendelse i Kirkenes 30. januar 2005 med Widerøes Bombardier Aerospace Inc. DHC 8-103, LN-WIR
Luftfart rapport 2009/06
Glatt bane. Flyet ble bremset opp på normal måte. Kapteinen merket at det var vesentlig glattere enn oppgitte friksjonstall skulle tilsi og meldte fra til LTT om meget glatt bane. Et fly fra LTR hadde meldt om det samme litt tidligere under avgang. Det var tildels sterk sidevind i tillegg. Videre flyginger den dagen ble kansellert. SHT utreder flere hendelser vedrørende glatte baner og norsk vintervedlikehold. I den forbindelse har SHT fremmet flere umiddelbare sikkerhetstilrådinger til LT. Se Logg 2006.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL no. 2009/13T
Havarikommisjonen har avdekket at Widerøes sidevindsbegrensninger på kontaminerte rullebaner er mindre konservative enn Bombardiers anbefalte sidevindsbegrensninger versus friksjonskoeffisienter.
SHT tilrår at Widerøe vurderer sine sidevindsbegrensninger på glatte rullebaner i forhold til Bombardiers anbefaling.
Fakta
Sted | Kirkenes lufthavn (ENKR) |
Hendelsesdato | 30.01.2005 |
ICAO flyplassindikator | ENKR |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-WIR |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Finnmark |
Type hendelse | Luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |