Rapport om lufttrafikkhendelse i Bodø terminalområde 27.02.2009, nærpassering mellom LN-KKS operert av Norwegian og LN-KLK
Luftfart rapport 2009/13
Nærpassering som klassifiseres som lufttrafikkhendelse der det ikke forelå reel kollisjonsfare. Under nedstigning til Bodø i VMC forhold, med klareringen "unrestricted decent to final", fikk B737-300 fra Norwegian TCAS TA og senere TCAS RA, grunnet kryssende VFR trafikk, en Piper Seneca. Norwegian oppnådde ikke visuell kontakt med privatflyet..Norwegian fulgte TCAS RA instruks om å klatre. SHT peker på sen avgivelse av trafikkinformasjon fra lufttrafikktjenestens side, og videre at det er viktig at flybesetning har fokus på at det gjelder ulike krav til atskillelse mellom luftfartøy i luftrom klasse C og D.
Fakta
Sted | Bodø terminalområde (TMA) |
Hendelsesdato | 27.02.2009 |
ICAO flyplassindikator | ENBO |
Luftfartøy | Boeing 737-300/400/500 / Piper PA-34 Seneca |
Operatør | Norwegian Air Shuttle / Privat |
Reg. merke | LN-KKS/ LN-KLK |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Nordland |
Type hendelse | Lufttrafikkhendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging / Privat |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) / Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Stempelmotor, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |