Rapport om lufttrafikkhendelse i Bodø terminalområde 27.02.2009, nærpassering mellom LN-KKS operert av Norwegian og LN-KLK

Luftfart rapport 2009/13

Nærpassering som klassifiseres som lufttrafikkhendelse der det ikke forelå reel kollisjonsfare. Under nedstigning til Bodø i VMC forhold, med klareringen "unrestricted decent to final", fikk B737-300 fra Norwegian TCAS TA og senere TCAS RA, grunnet kryssende VFR trafikk, en Piper Seneca. Norwegian oppnådde ikke visuell kontakt med privatflyet..Norwegian fulgte TCAS RA instruks om å klatre. SHT peker på sen avgivelse av trafikkinformasjon fra lufttrafikktjenestens side, og videre at det er viktig at flybesetning har fokus på at det gjelder ulike krav til atskillelse mellom luftfartøy i luftrom klasse C og D.

Fakta

Sted Bodø terminalområde (TMA)
Hendelsesdato 27.02.2009
ICAO flyplassindikator ENBO
Luftfartøy Boeing 737-300/400/500 / Piper PA-34 Seneca
Operatør Norwegian Air Shuttle / Privat
Reg. merke LN-KKS/ LN-KLK
Flygeforhold VMC
Fylke Nordland
Type hendelse Lufttrafikkhendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging / Privat
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg) / Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Stempelmotor, Turbofan/Turbojet
FIR/AOR ENBD (Bodø ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart