Report on serious incident during descent to Sørkjosen Airport, Norway on 21 February 2006 with Bombardier DHC-8-103, LN-WIE operated by Widerøes Flyveselskap AS
Luftfart rapport 2012/05 eng
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2012/04T
Denne alvorlige luftfartshendelsen har vist at det på utgaver av flytypen DHC-8 er mulig å utilsiktet trekke Power Levers bak Flight Idle når flyet er i luften. Konsekvensene kan bli for høyt turtall på propellene, skader på motorene og tap av kontroll over flyet.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Transport Canada og EASA stiller krav om at typesertifikatinnehaveren (Bombardier) utarbeider tiltak for å hindre at propellene kan få for høyt turtall ved utilsiktet betjening av Power Levers.
Fakta
Sted | Sørkjosen Airport |
Hendelsesdato | 21.02.2006 |
ICAO flyplassindikator | ENSR |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-WIE |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Troms |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |