Rapport om luftfartsulykke ved Søvatnet i Bjugn i Sør-Trøndelag 10. august 2012 med Cessna 172RG, D-EIYL
Luftfart rapport 2013/16
Et tysk småfly var på vei fra Lofoten til Trondheim med tre personer om bord. Flygingen skulle foregå etter visuelle flygeregler, men i Trøndelagstraktene kom flyet inn i et område med dårlig sikt. Flyet ble observert mens det fløy lavt over kupert terreng, der de høyeste toppene lå innhyllet i tåke. Et vitne hørte økt motordur og så flyet stige inntil det havarerte omtrent halvveis opp i det bratte terrenget i sydenden av Søvatnet i Bjugn. Alle om bord omkom i ulykken. Flyet ble totalvrak. SHT har konkludert med at dette var en værrelatert ulykke. Flygingen fortsatte inn i et område med marginale værforhold i stedet for å snu i tide. Undersøkelsen har vist at lufttrafikktjenesten informerte fartøysjefen om at det var dårlig sikt på kysten, og bedre værforhold lenger inn i landet. Det ble ikke på noe tidspunkt registrert anmodning om assistanse eller nødanrop fra flyet. SHT fremmer en sikkerhetstilråding ved avgivelsen av denne rapporten.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2013/05T
På et tidspunkt mellom to METAR’er gikk sikten ned fra over 10 km til 2 000 m, uten at dette gjenspeilte seg i publiserte observasjoner. Med halvtimes intervall på utstedelse avMETAR, er det ikke krav om utstedelse av SPECI selv ved signifikant siktreduksjon. Forsinkelser i informasjonsformidlingen er uheldig i et land som Norge, der topografiske forhold gjør at været skifter raskt.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Luftfartstilsynet å vurdere om bestemmelser om flyværtjeneste bør endres slik at det blir krav om raskere kunngjøring av signifikante værendringer.
Fakta
Sted | Nær Søvatnet i Bjugn, Sør-Trøndelag |
Hendelsesdato | 10.08.2012 |
Luftfartøy | Cessna 172 Skyhawk |
Operatør | Motorfliegerclub Rosenheim e.V. |
Reg. merke | D-EIYL |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Sør-Trøndelag |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |