Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Gullfaks B på Tampen 1. april 2010 med Sikorsky S-92A, LN-OQE operert av CHC Helikopter Service AS

Luftfart rapport 2015/02

Da fartøysjefen flyttet setet sitt fram under forberedelse til innflyging til Gullfaks B, løsnet det fra festeskinnene. Han måtte holde seg fast i gripehåndtakene i taket med begge hender for å hindre at setet falt ned fra skinnene med påfølgende risiko for at styrestikkene (collective og cyclic) kunne blokkeres eller komme i klem. Styrmannen landet helikopteret på oljeplattformen uten at ytterligere problemer oppsto. Det viste seg at setet hadde løsnet fordi fremre stoppmekanisme, "slide stop" manglet. Låsepinner (quick release pins) og låsebraketter (P/N MBCS13711) var ikke blitt satt på plass da setet ble innmontert etter å ha blitt tatt ut i forbindelse med vedlikehold av helikopteret. SHT mener at besetningen løste faresituasjonen som oppsto på en god måte.

Fakta

Sted Gullfaks B, Tampen HTZ
Hendelsesdato 01.04.2010
ICAO flyplassindikator ENQG
Luftfartøy Sikorsky øvrige
Operatør CHC Helikopter Service
Reg. merke LN-OQE
Flygeforhold VMC
Fylke Annet/offshore
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Kontinentalsokkel
Kategori luftfart Tung, helikopter (> 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR ENSV (Stavanger ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart