Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Gullfaks B på Tampen 1. april 2010 med Sikorsky S-92A, LN-OQE operert av CHC Helikopter Service AS
Luftfart rapport 2015/02
Da fartøysjefen flyttet setet sitt fram under forberedelse til innflyging til Gullfaks B, løsnet det fra festeskinnene. Han måtte holde seg fast i gripehåndtakene i taket med begge hender for å hindre at setet falt ned fra skinnene med påfølgende risiko for at styrestikkene (collective og cyclic) kunne blokkeres eller komme i klem. Styrmannen landet helikopteret på oljeplattformen uten at ytterligere problemer oppsto. Det viste seg at setet hadde løsnet fordi fremre stoppmekanisme, "slide stop" manglet. Låsepinner (quick release pins) og låsebraketter (P/N MBCS13711) var ikke blitt satt på plass da setet ble innmontert etter å ha blitt tatt ut i forbindelse med vedlikehold av helikopteret. SHT mener at besetningen løste faresituasjonen som oppsto på en god måte.
Fakta
Sted | Gullfaks B, Tampen HTZ |
Hendelsesdato | 01.04.2010 |
ICAO flyplassindikator | ENQG |
Luftfartøy | Sikorsky øvrige |
Operatør | CHC Helikopter Service |
Reg. merke | LN-OQE |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Annet/offshore |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Kontinentalsokkel |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |