Rapport om luftfartsulykke ved Hopland, Sogn og Fjordane 18. september 2016 med Hoffman Aircraft Ltd. H 36 Dimona, LN-GMY
Luftfart rapport 2017/03
En stund etter utklatring til en høyde av ca. 650 meter stoppet motoren, og det var ikke mulig å få start på den igjen. Fartøysjefen valgte seg ut et skrånende jorde for utelanding. På grunn av det skrånende terrenget ble landingen hard, og understellet ble revet av flyet. Det oppstod også skader på propell, vinger og høyderor. Fartøysjefen var uskadet.
Undersøkelsen avdekket at skjermet ledning mellom tenningsbryter og magnet var feilaktig laget, slik at ledningens skjerming kom i kontakt med ledningens kobberkjerne. Derved fikk magneten forbindelse til jord, og sluttet å gi spenning til tennpluggene. Limbach-motoren som denne fartøytypen benytter har kun ett tenningssystem.
Fakta
Sted | Hopland, Sogn og Fjordane |
Hendelsesdato | 18.09.2016 |
Luftfartøy | Øvrige motorglidere |
Operatør | Privat |
Reg. merke | LN-GMY |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Sogn og Fjordane |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Seilfly (inkl. motorglider), Single-engine |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |