Rapport om luftfartsulykke i Uvdal 18. mars 2019 med Robinson R44, LN-OGT
Luftfart rapport 2020/05
Luftfartsulykken skjedde mandag 18. mars 2019. Helikopteret sto parkert på en landingsplass med marginal størrelse. Da helikopteret kom opp i hover, ca 1 m over bakken, opplevde fartøysjefen helikopteret som ustabilt. Helikopteret dreide mot høyre, noe fartøysjefen forsøkte å kompensere med å trykke venstre pedal, uten hell. Han valgte å sette helikopteret ned igjen. Da helikopteret var på bakken roterte det mot venstre, derved slo halepartiet med halerotor inn i en snøfonn. Det oppsto skader på halerotor og vertikalfinne. Fartøysjefen kom uskadet fra ulykken. Basert på den meteorologiske informasjonen finner Havarikommisjonen det sannsynlig at variable og kraftige fallvinder kan ha slått ned i terrenget rundt Uvdal i det tidsrommet luftfartshendelsen fant sted.
Det kan ikke utelukkes at vindstyrke og vindretning har resultert i tap av halerotor-effekt (Loss of Tailrotor Effectiveness, LTE). Den uventede sidevinden førte trolig også til at helikopteret driftet langt nok mot høyre til at halerotoren kom i berøring med med snøen da fartøysjefen valgte å avbryte avgangen og satte helikopteret ned igjen.
Havarikommisjonen anser at det valgte landingsområdet gav små marginer i forhold til vind og turbulens. Det kan synes som helikoptre i stadig større grad benyttes til fritidsformål, og at vurderingene rundt valg av egnede landingsplasser ikke alltid tillegges tilstrekkelig vekt.
Fakta
Sted | Uvdal skisenter, Uvdal |
Hendelsesdato | 18.03.2019 |
Luftfartøy | Robinson R44 |
Operatør | Privat |
Reg. merke | LN-OGT |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Viken |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |