Rapport om alvorlig luftfartshendelse i luftrommet mellom Lysefjorden og Hunnedalen i Rogaland 3. januar 2020 med Cessna 172S, LN-AZA
Luftfart rapport 2020/13
Den 3. januar 2020 ble LN-AZA benyttet til IFR-trening. Treningsprogrammet ble avbrutt underveis på grunn av dårlige værforhold. På returen fra Stavangerområdet til Arendal valgte instruktør og elev å fly over fjellområder. De kom inn i instrumentflygingsforhold (IMC) og isingsforhold i flygenivå FL100-110. Betydelig ising oppsto.
Luftfartøyet var sertifisert for IMC, men ikke sertifisert for å fly i isingsforhold. Instruktør og elev observerte at kontrollene ble trege og at det oppsto vibrasjoner i flyet. Flyet var i IMC- og isingsforhold i 17 minutter. Med assistanse fra lufttrafikktjenesten endret besetningen ruten og foretok nedstigning til lavere luftrom der de ble kvitt isen. Flyet landet normalt på Stavanger lufthavn, Sola.
Etter hendelsen har flyskolen endret rutiner ved planlegging av lange IFR flyginger. Formålet er å ikke komme inn i isingsforhold. Hovedtiltaket, at man ikke skal fly inn i IMC dersom varslet 0-isoterm er lavere enn Minimum Safe Altitude, kunne ha forhindret den aktuelle hendelsen. Havarikommisjonen anser at tilsvarende forholdsregler bør benyttes av alle som flyr IFR med fly som ikke er godkjent for isingsforhold.
Fakta
Sted | Sola TMA (ENZV), mellom Lysefjorden og Hunnedalen, Rogaland |
Hendelsesdato | 03.01.2020 |
ICAO flyplassindikator | ENZV |
Luftfartøy | Cessna 172 Skyhawk |
Operatør | OSM Aviation Academy AS |
Reg. merke | LN-AZA |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Rogaland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Skole |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |