Report on air accident at Oslo airport Gardermoen, Norway 18 December 2018 with Boeing 787-9, ET-AUP operated by Ethiopian Airlines
Luftfart rapport 2020/14 eng
Tuesday 18 December 2018 the wing on an Ethiopian Airlines plane collided with a light mast at de-icing stand «Bravo North». By a slip-up the airline crew were instructed by de-icing personnel to use a de-icing stand which is limited to airplanes with a wing span of less than 36 meters. A Boeing 787-9 has a wing span of 60,12 meters. The investigation has among other things shown that the de-icing coordinators did not have adequate technical aids to ensure that the correct de-icing stand was assigned, based on aircraft category. The crew on ET-AUP did not have access to information about what de-icing stands were authorized for their type of aircraft at Oslo Airport Gardermoen, and as the ET-AUP turned into the “Bravo North” de-icing area, there were no markings, lights, signage or other technical barriers to indicate to the crew that they had been assigned the wrong de-icing stand.
There was considerable damage to the outer section of the aircraft’s right wing, but there was no fuel leakage. The light mast was also considerably damaged.
The AIBN issues three safety recommendations in connection with this investigation.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2020/12T
Den 18. desember 2018 kolliderte en Boeing 787-9 fra Ethiopian Airlines med en lysmast på en avisingsplattform ved Oslo lufthavn Gardermoen. Ved en glipp tildelte avisingskoordinator ETH715 en avisingsstand som kun var godkjent for fly med langt mindre vingespenn. Informasjon om hvilke avisingsstand de forskjellige flykategorier kan benytte var ikke kunngjort i AIP-Norge eller i NOTAM. For Gardermoen sin del, ble dette senere ivaretatt ved utgivelse av revidert AIP-Norge 10. oktober 2019.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at alle flyplassoperatører for norske lufthavner gjennomgår og kunngjør informasjon i AIP-Norge for de øvrige norske flyplasser med hensyn til begrensninger for hvilke avisingsstand/-områder de forskjellige flykategorier kan benytte.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2020/13T
Den 18. desember 2018 kolliderte en Boeing 787-9 fra Ethiopian Airlines med en lysmast på en avisingsplattform ved Oslo lufthavn Gardermoen. Ved en glipp tildelte avisingskoordinator luftfartøyet en avisingsstand som kun var godkjent for fly med langt mindre vingespenn.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Avinor Oslo lufthavn, i samråd med aktuelle handlingoperatører, å finne egnede tekniske løsninger på Gardermoen for å forhindre at fly ledes inn på feil avisingsstand.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2020/14T
Den 18. desember 2018 kolliderte en Boeing 787-9 fra Ethiopian Airlines med en lysmast på en avisingsplattform ved Oslo lufthavn Gardermoen. På linje med tidligere avgitte sikkerhetstilrådinger til FAA, EASA og ICAO samt Position Paper fra IFALPA med støtte fra Norsk Flygerforbund, mener Havarikommisjonen at anti-kollisjonshjelpemiddel ved taksing vil gi økt sikkerhet.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at EASA vurderer å innføre krav om at større luftfartøy blir utstyrt med anti-kollisjonshjelpemiddel for bruk ved taksing.
Fakta
Sted | Oslo airport Gardermoen, Norway (ENGM) |
Hendelsesdato | 17.12.2018 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | Boeing 787 serie |
Operatør | Ethiopian Airlines |
Reg. merke | ET-AUP |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Viken |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |