Rapport om luftfartsulykke 8 km vest-nordvest for Larvik i Vestfold og Telemark 23. november 2021 med Diamond DA 42 NG, LN-PFM, operert av Pilot Flight Academy
Luftfart rapport 2023/02
Ulykken skjedde i forbindelse med instruksjonsflyging på flermotors fly. Flyet kom ut av kontroll under trening på sakteflyging og havarerte i et skogsområde i Askedalsåsane i Larvik kommune. Alle tre om bord omkom umiddelbart.
Skoleflyet tok av fra Sandefjord lufthavn Torp (ENTO). Etter ca. 23 minutters flyging, og etter å ha gjennomført flere svinger i ca. 3 600 ft høyde over bakken, kom flyet ut av kontroll og gikk i spinn.
Flyet ble helt ødelagt i sammenstøtet og det oppsto en intens brann. Tilnærmet hele vraket brant opp eller ble skadet av varmen, og det var ikke mulig å hente ut elektronisk lagret informasjon fra vraket. Et vitne så noe av hendelsesforløpet. I hovedsak har undersøkelsen vært basert på tilgjengelig radarinformasjon, intervjuer, teknisk dokumentasjon samt undersøkelser av vraket og havaristedet. Havarikommisjonen har ikke funnet feil ved flyet som kan forklare hvorfor det kom ut av kontroll. Tekniske feil kan likevel ikke utelukkes.
Havarikommisjonen har drøftet flere mulige scenarioer, men det har ikke vært mulig å gi en entydig forklaring på hva som førte til at flyet kom ut av kontroll og gikk i spinn.
Havarikommisjonen har gitt en sikkerhetstilråding i forbindelse med undersøkelsen.
Sentrale deler av flyvraket lagt utover i Havarikommisjonens hangar. Foto: SHK
Havaristedet sett mot øst-sørøst. Flyet traff oppe på knausen. Foto: SHK
Publisert 15.02.2023
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Luftfart nr. 2023/04T
Tirsdag 23. November 2021 øvde en elev og en instruktør på sakteflyging i 3 600 ft høyde over terrenget med et fly av typen Diamond DA 42 NG. Av ukjent årsak entret flyet spinn og styrtet. Det er ikke kjent om det var eleven eller instruktøren som fløy da flyet kom ut av kontroll, men instruktøren skal uansett utgjøre en sikkerhetsbarriere. Det er ikke krav til praktisk vedlikeholdstrening for instruktører med hensyn til hverken å forhindre spinn eller uttak fra spinn.
Havarikommisjonen tilrår at EUs flysikkerhetsbyrå (European Union Aviation Safety Agency – EASA) vurderer kravene til praktisk utdanning og vedlikeholdstrening for flyinstruktører med vekt på å forhindre at fly kommer i spinn, samt uttak fra spinn.
Fakta
Sted | 16 NM sørvest for Sandefjord lufthavn Torp (ENTO), nær Larvik |
Hendelsesdato | 23.11.2021 |
ICAO flyplassindikator | ENTO |
Luftfartøy | Øvrige lette motorfly |
Operatør | Pilot Flight Academy AS - ATO |
Reg. merke | LN-PFM |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Vestfold og Telemark |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Skole |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Stempelmotor, Multi-engine |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |