Rapport om undersøkelse av sjøulykke MS Star Java - IMO nr. 9310513 arbeidsulykke i Squamish 18. august 2008

Sjøfart rapport 2009/01

Etter lasting i flere havner i området innenfor Vancouver Island, Canada, ankom MS Star Java Terminal Berth No. 2 i Squamish om morgenen 17. august 2008 og startet lasting av cellulose. Lastingen ble avsluttet klokken 1300 dagen etter. På ordre fra skipets overstyrmann startet dekksbesetningen å sikre og klargjøre en av fartøyets gantrykraner før ettermiddagens avgang for neste havn. Under arbeid med sikring av kranen ble fartøyets bås klemt mellom endestopperen for kranens travers og rekkverket oppe på gangpassasjen da kranens utriggere ble svingt inn. Ingen av de andre som befant seg oppe på kranen ved ulykkestidspunktet observerte hendelsen, men så fort det ble klart at båsen var klemt ble skipets ledelse varslet og førstehjelpstiltak ble iverksatt umiddelbart. Skipets ledelse tilkalte også medisinsk personell fra land som var raskt på plass. Tross iverksatte tiltak sto ikke båsens liv til å redde.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/03T

I forskrift om laste- og losseinnretninger stilles det ikke krav om at det i designfasen skal gjennomføres risikovurderinger knyttet til operasjon av kraner. Dette kan medføre at effektive sikkerhetsbarrierer i forhold til operasjon ikke bygges inn og at personsikkerhet dermed i for stor grad blir avhengig av de organisatoriske forholdene knyttet til operasjon.

SHT tilrår at Sjøfartsdirektoratet gjennomgår nevnte forskrift og vurderer om forskriften bør inneholde et funksjonelt sikkerhetskrav om at det skal gjennomføres risikovurderinger knyttet til operasjon av kraner allerede i designfasen.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/02T

Utviklingen i form av stadig større grad av tildekking av kranen, samt sentralisering og flytting av manøverpanelene, kombinert med valg av operasjonelle løsninger hvor personell befinner seg oppe på kranen under sikringen, har redusert personsikkerheten.

SHT tilrår at rederiet med bakgrunn i en risikovurdering av operasjonen med å sikre kranen vurderer sine prosedyrer med spesielt fokus på organisering, ledelse og kommunikasjon.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/01T

Det faktum at endestopperen kommer lydløst inn gjennom en åpning i kranens beskyttelsesvegger og passerer en gangpassasje hvor det kan befinne seg personell anses som et sikkerhetsproblem.

SHT tilrår at kranprodusenten for nye kraner søker alternative løsninger for dette.

 

Fakta

Sted Squamish, Canada
Hendelsesdato 18.08.2008
Ulykkeskategori Personskade
Område Annet lands territorialfarvann
IMO-nummer 9310513
Fartøyets navn Star Java
Type hendelse Dødsulykke, Person-/arbeidsulykke
Type fartøy 3 - Bulkskip
Register NIS

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori