Rapport om løpsk materiell på driftsbanegården i Stavanger 18. juni 2017
Bane rapport 2018/05
Under skifting på driftsbanegården i Stavanger 18. juni 2017, rullet tre vogner ukontrollert og kolliderte med parkerte vogner i spor 26. En person som stod på vognene måtte hoppe av i fart og skadet seg alvorlig i begge beina.
Forsinkelser og endringer underveis hadde påført fører en stressende arbeidssituasjon. Han hadde ansvar for all kobling i tillegg til framføringen av skiftet, og opplevde ansvar for å planlegge de ulike stegene i skifteoperasjonen underveis. På et tidspunkt oppstod en misforståelse om hvem som skulle utføre koblingen mellom to vogner i skiftet, noe som medførte at dette ikke ble gjort.
Ved omfattende skifteoperasjoner bør det være med personell som har nødvendig kompetanse til å skifte og koble vogner. Føreren ville dermed i større grad kunne konsentrert seg om fremføringen. Arbeidsoppdraget synes mangelfullt beskrevet og risikovurdert i forkant, og tydeligere kommunikasjon kunne redusert stressnivået hos føreren. I et prosjekt med mange involverte kan det oppstå ulike oppfatninger om hvordan aktiviteter påvirker hverandre, og beskjeder kan tolkes ulikt.
Løpsk materiell var ikke tydelig vektlagt i Bane NOR SFs SHA-plan, og føreren var ikke deltaker i SJA som ble gjennomført i forkant av arbeidet. Ved deltakelse kunne det ha vært muligheter for å diskutere kompenserende tiltak mot hva endringer i planene kunne medføre. Undersøkelsen har vist at opplevd tidspress og endringer underveis økte stressnivået hos føreren.
Havarikommisjonen fremmer to sikkerhetstilrådinger til Bane NOR SF. Disse retter seg mot å be Bane NOR SF styrke sikkerhetsstyringen for å fange opp endringer i prosjekter hvor virksomheten er byggherre, og å vurdere konsekvensen etter gjennomførte regelendringer.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2018/08T
Søndag 18. juni 2017 ble en arbeidstaker alvorlig skadet da vogner kom i ukontrollert drift under skifting ved Stavanger driftsbanegård. Bane NOR SF var byggherre og hadde det overordnede sikkerhetsansvaret for anleggsarbeidet. Løpsk materiell var ikke vurdert som en risiko i byggherrens SHA-plan. Føreren av skiftet ble ikke involvert i SJA som ble utført dagen før arbeidet startet, og videre endringer i oppdraget ble heller ikke tilstrekkelig kommunisert mellom aktørene.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF styrke sikkerhetsstyringen for å fange opp endringer i forutsetninger i prosjekter hvor virksomheten er byggherre.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2018/09T
Søndag 18. juni 2017 ble en arbeidstaker alvorlig skadet da vogner kom i ukontrollert drift under skifting ved Stavanger driftsbanegård. En endring i Bane NOR SFs regelverk førte til at kompetansekravet til de som kan bistå under skifting ble endret. Føreren måtte i denne skifteoperasjonen ivareta mange av en skifters arbeidsoppgaver. Forhøyet arbeidsbyrde kan gi økt risiko for hendelser eller ulykker.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF vurdere konsekvensen av regelendringen om skiftekompetanse.
Fakta
Sted | Stavanger driftsbanegård |
Hendelsesdato | 18.06.2017 |
Type transport | Skift |
Type hendelse | Løpsk materiell |
Operatør | Bane NOR SF |
Banestrekning | Sørlandsbanen |