Report on aircraft accident on 10. Oktober 2006 at Stord airport, Sørstokken (ENSO) Norway involving a BAE 146-200, OY-CRG, operated by Atlantic Airways
Luftfart rapport 2012/04 eng
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2012/03T
Flygerne fikk indikasjon på at spoilerne hadde feilet, og trodde i tillegg at hjulbremsesystemet sviktet. Det ble derfor skiftet til nødbremser, hvilket ikke har beskyttelse mot låsing av hjulene. Havarikommisjonen mener generelt at en bedre forståelse av systemenes innvirkning på hverandre relatert til manglende funksjon av liftspoilere og effekten dette har på stoppdistansen til flyet, kan bidra til å forhindre utforkjøringer.
Havarikommisjonen tilrår at EASA i samarbeid med BAE Systems bevisstgjør operatører av BAe 146 om problemstillingen knyttet til manglende funksjon av liftspoilere. Dette bør inkluderes i både teoretisk og praktisk opplæring.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2012/02T
Avvik fra BSL E 3-2 relatert til flyplassens sikkerhetsområde og sideterreng bidro i vesentlig grad til ulykkens alvorlighetsgrad og vanskeliggjorde brann- og redningsarbeidet. Luftfartstilsynet fornyet lufthavnens tekniske og operative godkjenning fra juni 2006 med krav om utbedring av sikkerhetsområdet innen oktober 2008. Det ble ikke krevd kompenserende tiltak i dispensasjonsperioden frem til utbedring.
Havarikommisjonen tilrår at Luftfartstilsynet, i sitt system for teknisk og operativ godkjenning av flyplasser, reviderer sin praksis for behandling av avvik med tanke på krav til risikokompensasjon.
Fakta
Sted | Stord lufthavn, Sørstokken (ENSO) |
Hendelsesdato | 10.10.2006 |
ICAO flyplassindikator | ENSO |
Luftfartøy | Øvrige motorfly |
Operatør | Atlantic Airways |
Reg. merke | OY-CRG |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Hordaland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |