Rapport om luftfartsulykke på Bergeskogen nordøst for Elverum, Hedmark 18. september 2007 med Robinson R44, LN-OAE
Luftfart rapport 2012/07
Helikopteret var på vei fra Trysilområdet til Hamar for å fylle drivstoff da fartøysjefen registrerte at manifoldtrykket begynte å stige. Dette ble først tolket som forgasserising, men da forgasservarme ikke hjalp, satte han kurs mot et jorde nordøst for Elverum hvor en nødlanding kunne gjennomføres. Motoren stoppet imidlertid før han rakk å nødlande og fartøysjefen måtte autorotere fra 300 - 400 ft høyde. Helikopteret veltet under nødlandingen. Undersøkelsen har vist at motoren stoppet fordi en innvendig aksel løsnet. Feilen hadde oppstått over tid og det ble funnet mye metallspon i motoren og oljefilteret. Det ble utført 50-timers ettersyn på helikopteret 5 flytimer før motoren stoppet. Oljefilteret ble ikke åpnet og inspisert i forbindelse med ettersynet, og det er sannsynlig at ulykken kunne ha vært avverget hvis filteret hadde blitt åpnet og inspisert.
Fakta
Sted | Bergeskogen nordøst for Elverum, Hedmark |
Hendelsesdato | 18.09.2007 |
Luftfartøy | Robinson R44 |
Operatør | Privat |
Reg. merke | LN-OAE |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Hedmark |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |