Report on aviation accident 24 June 2014 at Hjerkinn in Dovre municipality, Oppland county involving Airbus Helicopters AS 350 B3e, LN-OSY
Luftfart rapport 2015/08 eng
The helicopter flew transport missions for the Norwegian Armed Forces when it crashed at Hjerkinn in Dovre. AIBN investigation confirms the pilot in command's statement that the engine stopped shortly after the departure. One of the five occupants was seriously injured when the helicopter hit the ground. The helicopter was substantially damaged.
AIBN investigations indicate that engine power was lost due to blockage of fuel supply to the engine.
It has not been possible to find a clear explanation of what caused this blockage.
AIBN has found that warning-logic in the helicopter did not provide the pilot in command with the appropriate information according to the severity of the onset error. In this connection, the Accident Investigation Board Norway has issued a safety recommendation to the helicopter and engine manufacturer.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr 2015/07T
Bortfall av drivstofftrykk ble presentert for flyger på CWP med gult “GOV”-lys. I følge helikopterets nødsjekkliste skal man lande så snart som praktisk mulig “LAND AS SOON AS PRACTICABLE”. SHT mener at dette varselet ikke reflekterte behovet for umiddelbar reaksjon fra flyger ved bortfall av drivstofftrykk og påfølgende tap av motorkraft.
Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor Turbomeca å vurdere endringer i varselsystemet på AS 350 B3e og andre helikoptertyper i Airbusfamilien som har tilsvarende varslingslogikk, slik at flygeren får riktig informasjon i forhold til alvorlighetsgraden av den oppståtte feilen. (Tilsvarende sikkerhetstilråding rettes til Airbus Helicopters.)
Sikkerhetstilråding SL nr 2015/08T
Bortfall av drivstofftrykk ble presentert for flyger på CWP med gult “GOV”-lys. I følge helikopterets nødsjekkliste skal man lande så snart som praktisk mulig “LAND AS SOON AS PRACTICABLE”. SHT mener at dette varselet ikke reflekterte behovet for umiddelbar reaksjon fra flyger ved bortfall av drivstofftrykk og påfølgende tap av motorkraft.
Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor Airbus Helicopters å vurdere endringer i varselsystemet på AS 350 B3e og andre helikoptertyper i Airbusfamilien som har tilsvarende varslingslogikk, slik at flygeren får riktig informasjon i forhold til alvorlighetsgraden av den oppståtte feilen. (Tilsvarende sikkerhetstilråding rettes til Turbomeca.)
Fakta
Sted | Hjerkinn, Dovre municipality, Oppland county, Norway |
Hendelsesdato | 24.06.2014 |
Luftfartøy | Airbus Helicopter AS 350 B3 Ecureuil |
Operatør | Pegasus Helicopter AS |
Reg. merke | LN-OSY |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Oppland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Lett, helikopter (<= 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |