Rapport om luftfartsulykke 24. juni 2014 på Hjerkinn i Dovre kommune, Oppland med Airbus Helicopters AS 350 B3e, LN-OSY

Luftfart rapport 2015/08

Helikopteret ble benyttet i forbindelse med transport for Forsvaret da det havarerte ved Hjerkinn på Dovre. SHTs undersøkelse bekrefter fartøysjefens opplysning om at motoren stoppet kort tid etter avgang. En av de fem ombordværende ble alvorlig skadet da helikopteret traff bakken. Helikopteret ble betydelig skadet.

Undersøkelsene SHT har utført, tyder på at tapet av motorkraften skyldes blokkering av drivstofftilførsel til motoren.

Det har ikke vært mulig å finne en entydig forklaring på hva som forårsaket denne blokkeringen.

SHT har funnet at varsellys-logikken i helikopteret ikke ga flygeren riktig informasjon i henhold til alvorlighetsgraden av den oppståtte feilen. I den forbindelse har Statens Havarikommisjon for Transport fremmet en sikkerhetstilråding til helikopter- og motorprodusent.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr 2015/07T

Bortfall av drivstofftrykk ble presentert for flyger på CWP med gult “GOV”-lys. I følge helikopterets nødsjekkliste skal man lande så snart som praktisk mulig “LAND AS SOON AS PRACTICABLE”. SHT mener at dette varselet ikke reflekterte behovet for umiddelbar reaksjon fra flyger ved bortfall av drivstofftrykk og påfølgende tap av motorkraft.

Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor Turbomeca å vurdere endringer i varselsystemet på AS 350 B3e og andre helikoptertyper i Airbusfamilien som har tilsvarende varslingslogikk, slik at flygeren får riktig informasjon i forhold til alvorlighetsgraden av den oppståtte feilen. (Tilsvarende sikkerhetstilråding rettes til Airbus Helicopters.)

Sikkerhetstilråding SL nr 2015/08T

Bortfall av drivstofftrykk ble presentert for flyger på CWP med gult “GOV”-lys. I følge helikopterets nødsjekkliste skal man lande så snart som praktisk mulig “LAND AS SOON AS PRACTICABLE”. SHT mener at dette varselet ikke reflekterte behovet for umiddelbar reaksjon fra flyger ved bortfall av drivstofftrykk og påfølgende tap av motorkraft.

Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor Airbus Helicopters å vurdere endringer i varselsystemet på AS 350 B3e og andre helikoptertyper i Airbusfamilien som har tilsvarende varslingslogikk, slik at flygeren får riktig informasjon i forhold til alvorlighetsgraden av den oppståtte feilen. (Tilsvarende sikkerhetstilråding rettes til Turbomeca.)

Fakta

Sted Hjerkinn, Dovre kommune
Hendelsesdato 24.06.2014
Luftfartøy Airbus Helicopter AS 350 B3 Ecureuil
Operatør Pegasus Helicopter AS
Reg. merke LN-OSY
Flygeforhold VMC
Fylke Oppland
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Ervervsmessig, ikke-regelbunden
Kategori luftfart Lett, helikopter (<= 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Single-engine, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart